لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

طوفان «بسیار خطرناک» در ژاپن؛ چهار میلیون نفر هشدار تخلیه گرفتند


طوفان نانمادل در ژاپن
طوفان نانمادل در ژاپن

با نزدیک شدن یک طوفان «بسیار خطرناک» به بخش‌های جنوبی ژاپن دست‌کم چهار میلیون تن از مردم این کشور روز یک‌شنبه ۲۷ شهریور هشدار تخلیه سریع محل زندگی دریافت کردند.

حدود صد هزار نفر در ساعات اولیه دریافت هشدار به پناهگاه‌ها رفته‌اند و تردد قطارها، قایق‌ها و پروازها نیز در این مناطق متوقف شده است.

سازمان هواشناسی ژاپن با اعلام «هشدار ویژه»، که تنها در مواقع خطرات حاد و هر چند دهه یک بار صادر می‌شود، پیش‌بینی کرده بخش‌هایی از کشور با «خطر بی‌سابقه» ناشی از وزش بادهای شدید، موج‌های طوفان و باران‌های سیل‌آسا روبه‌رو شود.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، بامداد یک‌شنبه پس از برگزاری نشست اضطراری دولت، از میلیون‌ها تن از ساکنان مناطقی که ممکن است به‌زودی ضربات طوفان به آن‌ها اصابت کند، خواست تا روشنایی روز هست، خود را به جای امنی برسانند زیرا «تخلیه شبانه خطرناک خواهد بود».

سرعت طوفانی که «نانمادُل» نام گرفته و در ردیف چرخندهای استوایی توصیف شده، در طول روز یک‌شنبه به بیش از ۲۳۰ کیلومتر در ساعت نیز رسید و در نتیجه آن، از جمله در شهر ساحلی میناماتای در کیوشو، قایق‌های ماهی‌گیری را به روی امواج دریا سرگردان کرد.

رئیس سازمان هواشناسی گفته است که وزش باد شدید ممکن است موجب فروریختن برخی خانه‌ها شود و حتی در ساختمان‌هایی هم که مستحکم به نظر می‌رسند، اقدامات احتیاطی یک ضرورت است.

به‌گفته این مقام، امواج بلند ناشی از جزر و مد دریا در کاگوشیما و میازاکی ممکن است وضعیتی را به بار آورد که «هرگز تا پیش از این تجربه نشده بود».

پیش‌بینی شده است که طوفان تا غروب یک‌شنبه به وقت محلی به استان جنوبی کیوشو برسد و در ادامه هفته، تا روز چهارشنبه، بخش‌های جزیره اصلی ژاپن را در بر بگیرد. کیوشو جزیره اصلی در جنوبی‌ترین بخش از مجمع‌الجزایر ژاپن است.

یک مقام محلی در شهر ایزومی در بخش کاگوشیما به خبرگزاری فرانسه گفت که شرایط به سرعت در حال بدتر شدن است، باد بسیار شده شده، باران نیز به‌شدت می‌بارد و دید تقریباً به صفر رسیده است.

حدود ۱۳ میلیون نفر از جمعیت ۱۲۶ میلیون نفری ژاپن در مناطقی هستند که در معرض خطر فوری این طوفان قرار دارد.

ژاپن با تجربه طوفان‌های مرگبار و پرخسارت آشناست زیرا سالانه با حدود ۲۰ توفان از این نوع روبه‌رو می‌شود که گاه باعث رانش زمین و سیل هم می‌شود، اما مقامات گفته‌اند که طوفان نانمادل ممکن است عواقبی وخیم‌تر بر جای بگذارد.

ژاپن یک کشور قوی از نظر اقتصادی و امکانات مدرن و پناهگاه‌هاست و مردم آن نیز در رعایت نظم و توجه به هشدارهای نهادها جدیت نشان می‌دهند، اما بر اساس هشدار مقامات ارشد، کشور باید برای عواقبی آماده شود که تا حال با آن روبه‌رو نشده است.

دانشمندان می‌گویند که تغییرات آب وهوایی شدت طوفان‌ها را افزایش داده و سیل‌های ناگهانی و پیاپی را همچون امواج گرما و خشکسالی بیش از گذشته دامن‌گیر مردم جهان کرده است.

سیل اخیر در پاکستان نیز که یک «فاجعه ملی» توصیف شد و بخش وسیعی از آن کشور را به دریا مبدل کرد و بیش از ۱۵۰۰ کشته بر جای نهاد، رویدادی ناشی از تغییرات آب و هوایی و پیامد افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو زمین بود که به بارش سیل‌آسا و ناگهانی منجر شد.

خسارات عظیم سیل پاکستان همچنان دامن‌گیر مردم و دولت آن کشور است و گفته شده که بازسازی خرابی‌ها دهه‌ها طول خواهد کشید.

XS
SM
MD
LG