لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

تحقیق نهادهای امنیتی آمریکا درباره ابتلا به کرونا در آزمایشگاه ووهان قبل از همه‌گیری ویروس


نمایی از آزمایشگاه ووهان، مرکز استان هوبی، که گفته می‌شود ویروس کرونا از آن‌جا به تمام جهان سرایت کرد.
نمایی از آزمایشگاه ووهان، مرکز استان هوبی، که گفته می‌شود ویروس کرونا از آن‌جا به تمام جهان سرایت کرد.

مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه چهارم خرداد اعلام کردند که نهادهای امنیتی این کشور در حال بررسی گزارش‌های مربوط به بيماری پژوهشگران چینی آزمایشگاه ووهان در پایان سال ۲۰۱۹ و یک ماه قبل از اعلام خبر رسمی شیوع ویروس کرونا هستند.

این مقامات در عین حال تاکید کردند که هنوز هیچ شواهدی در اثبات درز کردن ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان وجود ندارد.

منابع مطلع از داده‌ها و تحلیل اطلاعاتی در دولت آمریکا می‌گویند گزارش‌های امنیتی که هنوز محرمانه و در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تهیه شده‌اند، ادعا می‌کردند که سه پژوهشگر «انستیتو ویروس شناسی ووهان» در نوامبر ۲۰۱۹ به حدی بیمار شدند که درخواست بستری شدن را مطرح کردند.

یک منبع در دولت آمریکا گفت هنوز دلیل و عوارض بیماری این پژوهشگران و بستری شدن آن‌ها مشخص نشده است.

مدیر مطبوعاتی کاخ سفید روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: «ما برای نتیجه‌گیری در مورد منشاء همه‌گیری ویروس کرونا اطلاعات کافی نداریم. برای پیدا کردن این اطلاعات به یک تحقیقات مستقل نیاز هست و دولت آمریکا همواره خواستار این تحقیقات بوده است».

اطلاعات مربوط به بیمار شدن پژوهشگران آزمایشگاه ووهان روز یکشنبه در روزنامه وال استریت جورنال منتشر شد. سخنگوی وزارت خارجه چین روز سوم خرداد گفت خبر بیماری پژوهشگران آزمایشگاه ووهان «کاملاً نادرست» است.

هیئت تحقیق اعزامی سازمان بهداشت جهانی پس از دو ماه تحقیق در ووهان و اطراف آن در ماه مارس ۲۰۲۱ در گزارشی که با همکاری دانشوران چینی تهیه شده است گفت ویروس کرونا به احتمال فراوان از خفاش و بوسیله جانوران دیگر به انسان منتقل شده و «درز کردن ویروس از آزمایشگاه احتمال بسیار ضعیفی دارد».

یک مقام آمریکایی گفت نهادهای امنیتی این کشور هیچ‌یک از دو احتمال را منتفی نمی‌دانند. این منبع افزود نهادهای امنیتی آمریکا گزارش‌های مربوط به بیماری پژوهشگران آزمایشگاه ووهان در نوامبر ۲۰۱۹ را جدی تلقی می‌کنند.

برخی وبسايت‌های محافظه‌کار و تعدادی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا به فرضیه درز کردن ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین دامن زده‌اند ولی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا تاکون در مورد منشاء ویروس به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا روز ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱، پنج روز قبل از پایان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، با استناد به اطلاعات مندرج در گزارش محرمانه نهادهای امنیتی گزارشی در مورد ویروس کرونا و آزمایشگاه ووهان منتشر کرد.

آقای ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود بارها ویروس کرونا را «ویروس چینی» و یا «طاعون چینی» نامید.

دولت فعلی آمریکا و نهادهای مسئول تحقیق در مورد منشاء ویروس کرونا در کاخ سفید گزارش‌های محرمانه نهادهای امنیتی را تایید کرده‌اند.

یکی از نگرانی‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا این است که هیأت تحقیق ‌اعزامی از سوی سازمان بهداشت جهانی نتوانسته است در سفر به چین تحقیقات مستقل انجام دهد و به همین دلیل دولت آمریکا هنوز به یافته‌های این نهاد اعتماد کامل ندارد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «هنوز در مورد مراحل اولیه شیوع ویروس کرونا از جمله منشاء آن در چین سؤالات فراوانی مطرح است».

اعضای جمهوریخواه کمیسیون امنیت مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در گزارش خود پیرامون منشاء ویروس کرونا گفتند «شواهد متعدد غیرمستقیمی وجود دارد که نشان می‌دهد منشاء ویروس احتمالا از آزمایشگاه ووهان درز کرده است».

سازمان بهداشت جهانی هنوز در مورد ادامه تحقیقات در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده است ولی کشورهای عضو این نهاد در اجلاس یک هفته‌ای وزیران بهداشت جهان که از روز دوشنبه آغاز شده ممکن است موضوع کاستی‌های تحقیقات قبلی و ضرورت ادامه تحقیقات را مطرح کنند.

وزیر بهداشت و نیروی انسانی آمریکا قرار است عصر سه‌شنبه در این اجلاس سخنرانی کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG