لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

هشدار دوباره آمریکا و متحدانش درباره «پیامدهای شدید» حمله روسیه به اوکراین


تظاهرات هواداران اوکراین علیه روسیه و ولادیمیر پوتین در مقابل کاخ سفید. در تابلوی سمت چپ نوشته شده که «پوتین یک تروریست است».
تظاهرات هواداران اوکراین علیه روسیه و ولادیمیر پوتین در مقابل کاخ سفید. در تابلوی سمت چپ نوشته شده که «پوتین یک تروریست است».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و متحدان اروپایی واشینگتن روز پنجشنبه ۳۰ دی بار دیگر در مورد پیامدهای شدید اقدامات تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین هشدار دادند.

آقای بلینکن در این زمینه گفت اگر نیروهای روسیه از مرزهای اوکراین عبور کنند «واکنش واشینگتن و متحدانش سریع و شدید خواهد بود».

وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با آنالینا بیربوک، همتای آلمانی خود، در برلين از روسیه خواست در مسیر کاهش تنش گام بردارد. او افزود: «هرگونه اقدام تعرضی دیگر پیامدهای سنگینی خواهد داشت».

آقای بلینکن قرار است روز جمعه با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در شهر ژنو دیدار و گفت‌وگو کند. او ابراز امیدواری کرد که با وجود تنش های موجود و خطر حمله روسیه به اوکراین، مذاکرات روز جمعه او با وزیر خارجه روسیه نشان خواهد داد که «دیپلماسی هنوز گزینه موثری است».

روسیه از چند ماه پیش بیش از صد هزار نیروی خود را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده و اخيرا تعداد قابل توجهی از نیروهایش را به خاک بلاروس اعزام کرده است. روسیه و بلاروس می‌گویند هدف از اعزام این نیروها برگزاری یک رزمایش نظامی مشترک در نواحی غربی و جنوبی بلاروس است که با اوکراین مرز مشترک دارد.

آنتونی بلینکن برای تاکید بر حمایت واشینگتن از اوکراین روز چهارشنبه به کی‌یف سفر کرد. او در این دیدار گفت اگر روسیه به خاک اوکراین حمله کند واشینگتن آماده است با ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین برای دفاع از خود کمک کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، غروب پنجشنبه در یک نشست خبری گفت: «من مطمئن نیستم که ولادیمیر پوتین در مورد حمله به اوکراین تصمیم گرفته باشد. ولی حدس من این است که حمله خواهد کرد».

او هشدار داد که در صورت حمله به اوکراین، روسیه با پیامدهای اقتصادی شدیدی روبرو خواهد شد.

یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، ضمن استقبال از تاکید جو بایدن بر هماهنگی غرب در واکنش به حمله احتمالی روسیه گفت: «آنچه برای مردم اوکراین مهم است واکنش هماهنگ، قاطع و دقیق دولت‌های غربی به تهدیدهای موجود در اوکراین و کل اروپاست».

دولت روسیه که هرگونه نقشه‌ای برای حمله به اوکراین را تکذیب کرده است روز پنجشنبه هشدار داد که تهدیدهای آمریکا به مجازات روسیه تنش‌های موجود را تشدید خواهد کرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز پنجشنبه گفت حمله نظامی روسیه به اوکراین «فاجعه‌ای برای جهان» خواهد بود.

اورسلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز روز پنجشنبه گفت: «اگر اوضاع وخیم‌تر شود، اگر روسیه به خاک اوکراین حمله کند اتحادیه اروپا با تحریم‌های مالی و اقتصادی شدید واکنش نشان خواهد داد».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه گفت: «ادعاهای اوکراین و غرب در مورد احتمال حمله نظامی پوششی برای اقدامات خصمانه و تهدیدآمیز آن‌ها از جمله اقدامات نظامی است».

او به انتقال تجهیزات نظامی به اوکراین در روزهای اخیر توسط هواپیماهای نظامی بریتانیا اشاره کرد.

از قرار معلوم دولت آمریکا درخواست کشورهای ناحیه بالتیک برای ارسال اسلحه و تجهیزات آمریکایی به اوکراین را پذیرفته است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در برلین گفت: «ما در حال تسریع انتقال اسلحه و تجهیزات آمریکایی از سایر کشورهای متحد هستیم. متحدان اروپایی ما برای ارائه کمک‌های امنیتی بیشتر به اوکراین در روزها و هفته‌های آینده امکانات لازم را در اختیار دارند».

یک منبع مطلع گفت آمریکا با درخواست کشورهای لتونی، استونی و لیتوانی برای انتقال اسلحه و تجهیزات به اوکراین موافقت کرده است ولی نوع و میزان این تسلیحات مشخص نیست.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد-رادیو آزاد/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG