لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

آمریکا علیه یک ایرانی به اتهام قاچاق صدها کیلوگرم هروئین اعلام جرم کرد


وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد جلسه تفهیم اتهام یک ایرانی به نام ملک محمد بلوچ‌زهی به جرم اقدام برای قاچاق صدها کیلوگرم هروئین به آمريکا و فروش آن در شهر نیویورک در یکی از دادگاه‌های این شهر برگزار شد.

دادستان ناحیه جنوب نیویورک و اداره مبارزه با مواد مخدر قبلا خبر بازداشت او را اعلام کرده بودند.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، آقای بلوچ‌زهی، شهروند ایران، که توسط پلیس کنیا دستگیر شده بود روز ۱۷ مهر به آمریکا مسترد شد.

دامیان ویلیامز، دادستان نیویورک، گفت: «متهم هزاران کیلومتر دورتر از خاک آمریکا قاچاق حجم زیادی از هروئین به کشور را سازماندهی کرده بود. استرداد آقای بلوچ‌زهی به آمریکا نتیجه همکاری موفقیت‌آمیز دادستانی با اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکاست».

یکی از مقامات ارشد اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا نیز تاکید کرد که موفقیت این عملیات نتیجه همکاری نهادهای انتظامی و قضایی برای جلوگیری از ورود مواد مخدر است و بازداشت آقای بلوچ‌زهی نمونه موفقی از اقدامات این نهاد در خارج از مرزهای آمریکاست.

طبق مدارکی که از سوی دادستانی و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا به دادگاه ارائه شده، متهم یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر و ساکن ایران است که علاوه بر قاچاق حجم زیادی هروئین، متامفتامین نیز تولید می‌کند.

از قرار معلوم خبرچین‌های اداره مبارزه با مواد مخدر آمريکا در سال ۲۰۱۹ در مورد انتقال هروئین به این کشور و قاچاق متامفتامین به استرالیا، با آقای بلوچ‌زهی تماس می‌گیرند. او در دسامبر ۲۰۱۹ حدود دو کیلوگرم هروئین را به عنوان نمونه به موزامبیک می‌فرستد و می‌گوید قادر است ۴۰۰ کیلوگرم هروئین به آمریکا بفرستد.

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه بیانیه خود می‌گوید ملک محمد بلوچ‌زهی، ۳۸ ساله و شهروند ایران، به اقدام برای قاچاق هروئین و برنامه ریزی برای فروش آن در آمریکا متهم شده است. طبق قوانین آمریکا هر یک از این جرایم با حبس ابد و حداقل سپری کردن ده سال در زندان مجازات می‌شوند.

قاضی پرونده حکم دقیق متهم را بر اساس قوانینی که در کنگره آمریکا تصویب شده است، تعیین خواهد کرد.

دادستان ناحیه جنوب نیویورک از فعالیت ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در نقاط مختلف جهان و به خصوص کشورهای آفریقایی که محل دام‌گذاری برای متهم بوده است و همین‌طور پلیس و دادستانی کنیا، موزامبیک و استرالیا قدردانی کرد.

این پرونده به دفتر مبارزه با تروریسم و قاچاق بین المللی مواد مخدر دادستانی سپرده شده است و دو تن از مقامات ارشد این دفتر و معاون دادستان کل آمریکا بر آن نظارت خواهند کرد.

هنوز زمان شروع جلسات دادگاه و زندانی که ملک محمد بلوچ‌زهی به آن منتقل خواهد شد، مشخص نشده است.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG