لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

آمریکا ۹.۵ ​​​​​​​میلیارد دلار از دارایی‌ بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد


نمایی از ساختمان بانک مرکزی افغانستان
نمایی از ساختمان بانک مرکزی افغانستان

یک مقام دولتی روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد، تایید کرد که ایالات متحده حدود ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود و ارسال پول نقد به این کشور را متوقف کرده است.

هدف از این اقدام، جلوگیری از دسترسی دولت تحت رهبری طالبان به این پول عنوان شده است.

این مقام افزود هیچ‌ یک از دارایی‌های بانک مرکزی دولت افغانستان در ایالات متحده، در اختیار طالبان قرار نخواهد گرفت. به‌رغم تسلط سریع طالبان بر کل افغانستان، این گروه همچنان در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا باقی می‌ماند.

پیش از این، اجمل احمدی، رئیس بانک مرکزی افغانستان، نیز روز دوشنبه با انتشار یادداشتی در صفحه توئیتر خود این خبر را تایید کرده بود.

تحریم‌های آمریکا علیه طالبان به این معناست که آن‌ها نمی‌توانند به هیچ منبع مالی دسترسی داشته باشند. به گفته دو منبع مطلع، بخش اعظم دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در حال حاضر خارج از افغانستان نگه‌داری می‌شود.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تاکنون از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده است.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هرچند ایالات متحده برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حکومت جدید افغانستان ندارد، اما در صورت تامین برخی شرایط ممکن است این شناسایی تحقق پذیرد.

به گفته ند پرایس، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل برخی از کشورها اعلام کرده‌اند که اگر طالبان حقوق اساسی شهروندان خود را تضمین کند، ممکن است حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.

رهبران طالبان در راه بازگشت از دوحه به کابل

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است چند تن از رهبران طالبان که هنگام مذاکره با آمریکا در مورد خروج نیروهای بین‌المللی در قطر مستقر بودند، در حال بازگشت به افغانستان هستند. ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر و از بنیان‌گذاران این گروه، از جمله رهبرانی است که به کشور بازگشته‌اند.

یک مقام این جنبش اسلام‌گرا روز چهارشنبه، ۲۷ مرداد، گفت که رهبران طالبان افغانستان برخلاف ۲۰ سال گذشته که اغلب در خفا به سر می‌بُردند، این‌بار خود را به جهانیان نشان خواهند داد.

این مقام ارشد طالبان که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرد: «جهان رفته‌رفته و به‌تدریج همه رهبران ما را خواهد دید.»

این مقام همچنین خبر داد که از اعضای طالبان خواسته شده است که تسلط بر افغانستان را جشن نگیرند. به‌علاوه، غیرنظامیان نیز مکلف شده‌اند تا هر گونه سلاح و مهماتی را که در اختیار دارند به نیروهای طالبان تحویل دهند.

وعده بریتانیا برای پذیرش ۲۰ هزار پناهجو از افغانستان

رسانه‌های بریتانیا گزارش داده‌اند که دولت این کشور، طرح جدیدی را برای اسکان تدریجی ۲۰ هزار پناهجوی افغانستانی در نظر گرفته است. اولویت این طرح با زنان، دختران و اقلیت‌‌های مذهبی و سایر اقلیت‌هایی است که تحت حکومت طالبان، «بیش از همه در معرض خطر نقض حقوق بشر و رفتار غیرانسانی» هستند.

روزنامه تایمز روز سه‌شنبه گزارش داد که انتظار می‌رود در سال نخست، حدود پنج هزار پناهجوی افغان در بریتانیا اسکان یابند.

اعضای پارلمان که در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند برای برگزاری جلسه‌ای ویژه در روز چهارشنبه فراخوانده شده‌اند تا با حضور بوریس جانسون، نخست وزیر، وضعیت افغانستان را به بحث بگذارند.

بر اساس گزارش‌ها، از اواخر ژوئن امسال، دو ماه گذشته، تاکنون بیش از دو هزار کارمند افغان و خانواده‌ها‌یشان به‌عنوان بخشی از این طرح به بریتانیا سفر کرده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری رویترز، بلومبرگ، الجزیره و رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG