لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

کرونا در آمریکا؛ کنگره بر سر بسته کمکی ۹۰۰ میلیارد دلاری به توافق رسید


رهبران کنگره ایالات متحده شامگاه یکشنبه ۳۰ آذر بر سر یک بسته مالی به ارزش ۹۰۰ میلیارد دلار برای تزریق به اقتصاد کشور و کمک به افرادی که از شیوع ویروس کرونا آسیب مالی دیده‌اند، به توافق رسیدند.

این بسته کمکی که دومین مشوق مالی بزرگ در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شود، پیرو لایحه‌ کمک مالی ۲.۳ تریلیون دلاری در ماه مارس شکل گرفته است و احتمال می‌رود که روز دوشنبه به رای گذاشته شود.

تاکنون بیش از ۳۱۷ هزار نفر در ایالات متحده بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند در حالی که آمار ابتلا به آن نیز طی هفته‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و اکنون به بیش از ۲۱۴ هزار مورد ابتلای روزانه در سراسر کشور رسیده است.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا گفت: «سرانجام مذاکرات دو حزب به نتیجه‌ای رسید که کشور نیاز دارد.»

رهبران جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها می‌گویند که این بسته مالی از حمایت کافی برای تصویب در مجلس نمایندگان و سنا برخوردار است. بن ویلیامسون، سخنگوی کاخ سفید، نیز گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، هم از این لایحه حمایت کرده و آن را امضا خواهد کرد تا تبدیل به قانون شود.

طبق این لایحه قرار است به هر نفر ۶۰۰ دلار پرداخت شود و کمک هزینه برای افرادی نیز که بی‌کار شده‌اند به ۳۰۰ دلار در هفته افزایش یابد. این بسته کمکی همچنین شامل میلیاردها دلار برای کسب و کارهای کوچک، کمک غذایی، توزیع واکسن، حمل و نقل و مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

چاک شومر، رهبر دمکرات‌های سنای آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: «هر کسی که فکر می‌کند این لایحه کفایت می‌کند، خبر ندارد که وضعیت آمریکا چگونه است.»

او افزود که پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ماه آینده تلاش می‌کند کمک‌های بیشتری به تصویب برسد.

طی این ۱۱ ماه که نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده شناسایی شد، بیماری کووید-۱۹ منجر به بی‌کاری میلیون‌ها آمریکایی شده و آمار بی‌کاری نیز همچنان رو به افزایش است.

اقتصاددانان می‌گویند که رشد اقتصادی احتمالا همچنان کند باقی بماند تا مادامی که واکسیناسیون گسترده‌ای در کشور شده باشد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG