لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

وزیر دفاع آمریکا: ضد حمله اوکراین احتمالا در بهار آغاز می‌شود


لوید آستین (چپ) وزیر دفاع آمریکا همراه با اولکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی‌اش، در نشست وزیران دفاع اعضای ناتو در بروکسل
لوید آستین (چپ) وزیر دفاع آمریکا همراه با اولکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی‌اش، در نشست وزیران دفاع اعضای ناتو در بروکسل

وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن پس از پایان جلسه وزیران دفاع اعضای ناتو در بروکسل پیش‌بینی کرد که ضد حمله گسترده ارتش اوکراین در فصل بهار آغاز خواهد شد.

لوید آستین افزود: «اوکراین در پی به‌دست گرفتن ابتکار عمل و تغییر تعادل قوا در جنگ است. پیش‌بینی می‌کنیم که ضد حمله گسترده ارتش این کشور در فصل بهار آغاز شود».

وزیر دفاع آمریکا خاطر نشان کرد که روسیه نیروهای بیشتری به جبهه‌های جنگ اعزام کرده است ولی بسیاری از آن‌ها آموزش و تسلیحات مناسبی ندارند.

او در پاسخ به سئوالی در مورد مطرح شدن موضوع ارسال جنگنده‌های غربی برای ارتش اوکراین در مذاکرات روز سه‌شنبه گفت: «در این مورد حرفی برای گفتن ندارم».

آقای آستین در مورد احتمال آمادگی روسیه برای انجام حملات هوایی گسترده به اوکراین گفت: «در حال حاضر ما شاهد چنین تدارکی نیستیم. می‌دانیم که نیروی هوایی روسیه هواپیماهای زیادی دارد و به همین دلیل ما تاکید کرده‌ایم که ارتش اوکراین تا حدی که امکان دارد باید سلاح‌ها و سامانه‌های دفاع ضد هوایی دریافت کند».

در رویدادی دیگر، نخست‌وزیر هلند گفت که اتحادیه اروپا روز چهارشنبه برای بررسی نحوه استفاده از میلیاردها دلار دارایی مسدود شده روسیه از جمله ذخایر خارجی بانک مرکزی آن کشور یک گروه تحقیقی تشکیل می‌دهد.

اولف کریستنسن در یک نشست خبری در استکهلم افزود: «وظیفه این گروه جمع‌آوری تمامی اطلاعات مربوط به دارایی‌های مسدود شده روسیه در قلمرو اتحادیه اروپا و بررسی راه‌های قانونی برای دستيابی به این مبالغ و استفاده از آن‌هاست».

نخست‌وزیر هلند خاطرنشان کرد که در حال حاضر الگو و روش قانونی مشخصی برای مدیریت دارایی مسدود شده روسیه وجود ندارد و اتحادیه اروپا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که یک روش قانونی صحیح و مناسب برای این منظور تنظیم شود.

او تاکید کرد که هزینه بازسازی اوکراین باید با دارایی‌های روسیه و نه مالیات شهروندان اتحادیه اروپا تامین شود.

سوئد در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ملی هلند که یک نهاد دولتی است ریاست گروه تحقیقی اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت.

این مقام هلندی گفت یکی از منابع مهمی که مورد بررسی قرار خواهد گرفت دارایی‌های خارجی بانک مرکزی روسیه است که ده‌ها میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

او یادآوری کرد که اتحادیه اروپا هیچگاه در گذشته از دارایی‌های مسدود شده برای بازسازی یک کشور جنگزده استفاده نکرده و بنابراین تعیین سازوکاری برای این منظور کاملا جدید است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG