لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

آمریکا برای کمک به کاهش وابستگی به واردات از روسیه به اروپا گاز صادر می‌کند


جو بایدن،‌ رئیس جمهوری ایالات متحده و اورسولا فون درلاین،‌ رئیس کمیسیون اروپا (راست)
جو بایدن،‌ رئیس جمهوری ایالات متحده و اورسولا فون درلاین،‌ رئیس کمیسیون اروپا (راست)

آمریکا و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان روز جمعه اعلام کردند که دولت جو بایدن متعهد شده تا عرضه ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به بازارهای اتحادیه اروپا در سال جاری را عملی کند.

در پی تهاجم روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا در صدد کاهش واردات گاز از روسیه برآمده است. برخی از کشورهای اروپایی تا صد درصد گاز مورد نیاز خود را از مسکو می‌خرند.

در همین راستا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز جمعه از تشکیل یک کارگروه با هدف کاهش اتکای اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه خبر دادند.

آقای بایدن که برای شرکت در نشست اضطراری ناتو و ابراز حمایت از اوکراین به اروپا سفر کرده است در نشست خبری گفت که «امروز، ما بر سر یک برنامه راهبردی مشترک برای دستیابی به این هدف توافق کردیم».

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود که پیشبرد این امر همزمان با سرعت بخشیدن به روند استفاده از انرژی‌های پاک صورت خواهد گرفت.

آقای بایدن تصریح کرد که واشینگتن و متحدان اروپایی‌اش همچنین در پی اجرای ابتکاراتی هستند که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را به حداکثر می‌رساند و در عوض، از وابستگی به انرژی‌های فسیلی می‌کاهد.

بر اساس گزارش کاخ سفید، این کارگروه ویژه قرار است اطمینان حاصل کند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا دست‌کم تا سال ۲۰۳۰ قادر به دریافت حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع مازاد خواهند بود.

با این حال، به نوشته خبرگزاری رویترز مشخص نیست که ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز مایعی که ایالات متحده در سال گذشته میلادی به اتحادیه اروپا صادر کرده در این رقم لحاظ شده است یا نه.

اتحادیه اروپا که پارسال مشتری ۸۰ درصد از گاز صادراتی روسیه بود در نظر دارد خرید گاز از این کشور را در سال جاری ۶۶ درصد کاهش دهد.

در یک ماهی که از تهاجم روسیه می‌گذرد، بسیاری از کشورهای اروپایی در تحریم گسترده روسیه مشارکت فعال داشته‌اند.

در شرایطی که تنها حدود ۱۰ درصد از نیازهای گازی اتحادیه اروپا از طریق تولید داخلی تامین می‌شود، روسیه معمولا ۴۱ درصد – معادل ۱۵۵ میلیارد متر مکعب – از مابقی گاز مورد نیاز این اتحادیه را تامین می‌کند.

از این میزان، حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب نیز در قالب گاز مایع (ال‌ان‌جی) به کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتقال می‌یابد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش از این پس برای فروش گاز به کشورهای «غیردوست» فقط روبل، واحد پول روسیه، را قبول می‌کند.

وزیر اقتصاد آلمان در واکنش به این اظهارات گفت که خواسته رئیس جمهوری روسیه به معنای «نقض قرارداد» است، زیرا بر اساس قراردادهای جاری، پول گاز وارداتی از روسیه به دلار پرداخت می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG