لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۶

رویترز: تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا برای توافق بین‌المللی در زمینه کاهش انتشار گاز متان


نمایی از یک معدن ذعال سنگ در اوکراین
نمایی از یک معدن ذعال سنگ در اوکراین

رویترز با استناد به مدارکی که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور گزارش داد که آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد کاهش انتشار گاز آلاینده متان به یک سوم میزان فعلی تا سال ۲۰۳۰ توافق کرده و تلاش می‌کنند سایر اقتصادهای بزرگ جهان نيز به این توافق بپیوندند.

توافق آمریکا و اتحادیه اروپا بخشی از اقدامات هماهنگ آنها برای جلب همکاری سایر کشورهای جهان در آستانه کنفرانس اقلیمی سازمان ملل است که در ماه نوامبر در شهر گلاسگو اسکاتلند برگزار می‌شود. توافق آنها در زمینه کاهش انتشار گاز متان روی کشاورزی، صنعت انرژی و صنعت سوزاندن زباله که عامل عمده تولید گاز متان هستند، تاثیرات مهمی خواهد داشت.

حساسیت‌ها در مورد انتشار متان که پس از دی اکسید کربن مهم‌ترین گاز آلاینده تلقی می‌شود در سالهای اخیر افزایش یافته است. حکومت‌های برخی از کشورهای جهان برای مهار میزان گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتی گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی که هدف اصلی توافق اقلیمی پاریس است مقررات سختگیرانه‌تری در این زمینه وضع کرده‌اند.

براساس اسناد مربوط به توافق اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا تحت عنوان «تعهد به کاهش متان» که قرار است در روزهای آینده رسما منتشر شود دو طرف تعهد داده‌اند که میزان انتشار گاز متان را تا پایان دهه جاری میلادی تا یک سوم میزان تولید در سال ۲۰۲۰ کاهش دهند.

در بخشی از پيش نويس این توافق گفته می‌شود «به دلیل عمر کوتاه گاز متان در جو زمین انجام اقدامات موثر در سال‌های آینده می‌تواند میزان گرمایش زمین را به سرعت کاهش دهد.»

در یکی دیگر از اسناد مربوط به این توافق فهرستی شامل بیست کشور درج شده که آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش خواهند کرد آنها را به این توافق جلب کنند. اکثر آنها مثل هند، چین، روسیه، برزیل و عربستان سعودی از جمله بزرگترین تولیدکنندگان گاز متان در جهان هستند نروژ، قطر، بریتانیا و آفریقای جنوبی نیز از جمله دیگر اعضای این فهرست هستند.

وزارت خارجه آمریکا و کمیسیون اروپا حاضر نشدند در این مورد اظهار نظر کنند.

به احتمال فراوان متن این توافق روز جمعه و همزمان با ملاقات نمایندگان بزرگترین کشورهای تولید کننده گاز متان منتشر خواهد شد.

رهبران کشورهای جهان از سوی جامعه علمی و افکار عمومی به شدت تحت فشار قرار گرفته‌ند تا در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در ماه نوامبر سیاست‌های موثر و بلندپروازنه‌تری در زمینه مقابله با گرمایش زمین را تصویب کنند.

گاز متان در مقایسه با دی اکسید کربن گرمای بیشتری را جذب و حفظ می‌کند ولی می‌تواند خیلی سریع‌تر تجزیه شود.

هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی، نهاد علمی- پژوهشی سازمان ملل، در گزارش اخیر خود که ماه گذشته منتشر شد گفت: «اقدامات سریع، موثر و پایدار برای کاهش انتشار گاز متان همزمان با کاهش تولید دی اکسید کربن روی بهبود وضعیت اقلیمی کره زمین تاثیر سریع‌تری خواهد داشت.»

کارشناسان معتقدند که صنعت انرژی بیش از هر عرصه دیگری می‌تواند در دهه میلادی جاری انتشار گاز متان را کاهش دهد. ساده‌ترین راهکار که هزینه اندکی دارد تعمیر خطوط لوله و مخازن نفت و گاز طبیعی است که منبع اصلی نشت گاز متان هستند.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که علاوه بر کشورهای نفت خیر در آمریکا و اتحادیه اروپا نیز حجم قابل توجهی از گاز متان از خطوط انتقال و یا مخازن نفت و گاز نشت می‌کند. اتحادیه اروپا و آمریکا قرار است تا پایان سال جاری میلادی برای مقابله با این مشکل و کاستن از حجم انتشار گاز متان قوانین جدیدی وضع کنند.

طبق پیش‌نویس این توافق که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است تمرکز این قوانین جدید روی نشت متان از شبکه نگهداری و انتقال نفت و گاز، معادن ذغال سنگ، صنعت کشاورزی و صنعت سوزاندن ز‌باله‌هاست.

کشورهایی که به این توافق می‌پیوندند تعهد خواهند داد که از طریق همکاری با صنایع مورد نظر و به کارگیری فناوری‌های جدید، میزان انتشار گاز متان را تا پایان دهه میلادی جاری در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG