لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

جنگنده‌های اف-۲۲ آمریکا در پی حملات حوثی‌ها، وارد امارات شدند


یک فروند جنگنده اف-۲۲ آمریکا
یک فروند جنگنده اف-۲۲ آمریکا

دو هفته پس از تشدید حملات راکتی و پهپادی نیروهای حوثی به امارات، جت‌های جنگی اف-۲۲ آمریکا با رسیدن به این کشور در یک پایگاه نیروی هوایی امارات مستقر شدند. همزمان، بحرین تأیید کرد که یک افسر ارشد نیروی دریایی اسرائیل در این کشور مستقر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعزام جنگنده‌های آمریکایی به امارات بخشی از برنامه حمایتی آمریکا از این متحد خود در خلیج فارس، به دنبال حملات اخیر حوثی‌ها است.

سنتکام، ستاد نیروهای مرکزی آمریکا، روز شنبه، ۲۳ بهمن، اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگوی تلفنی با محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد و حاکم ابوظبی، دستور اعزام فوری جت‌ها از ایالت ویرجینا به پایگاه الظفره در ابوظبی را صادر کرد. این پایگاه میزبان ۲ هزار نظامی دیگر آمریکایی نیز هست.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، هفته گذشته برای بیان پشتیبانی آمریکا از امارات در برابر تهدیدهای ناشی از حملات حوثی‌های یمن، با جلو انداختن سفر خود به ابوظبی با مقامات امارات دیدار و گفت‌وگو کرد.

ژنرال مک‌کنزی ابراز اطمینان کرده بود که میان ایران و حملات اخیر حوثی‌ها ارتباط وجود دارد. وی به رویترز گفت که آمریکا به امارات در رهگیری راکت‌ها و پهپادهای تهاجمی کمک خواهد کرد.

پس از تلاش‌های ناکام سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ یمن، حملات اخیر حوثی‌ها به امارات، در کانون توجه امیرنشین‌های خلیج فارس، آمریکا و اسرائیل قرار گرفته‌است.

با وجود آن‌که امارات از آغاز ائتلاف نظامی به رهبری عربستان بخشی از نبرد یمن بوده، اما حملات موشکی و پهپادی همزمان با سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، به امارات و سپس سفر بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به بحرین تشدید شد.

حوثی‌ها گفته بودند که به نشانه خشم از بازشدن پای اسرائیل به حوزه کشورهای مسلمان، این حملات را انجام داده‌اند.

از سوی دیگر، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این کشور حملات اخیر را «فرصتی مناسب» برای مذاکره بر سر فروش سامانه پدافند راکتی «گنبد آهنین» به امارات تلقی کرده‌است.

در این میان، بحرین روز ۲۳ بهمن تأیید کرد که یک نظامی ارشد اسرائیلی در این کشور مستقر می‌شود.

وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای در این باره نوشت که گزارش‌های انتشاریافته دربارهٔ استقرار یک نظامی اسرائیلی در منامه، مربوط به یک ائتلاف بین‌المللی «برای تأمین آزادی دریانوردی در منطقه» است. این بیانیه افزود که این ائتلاف ۳۴ کشور را دربرمی‌گیرد.

رسانه‌های اسرائیل هفته گذشته گزارش دادند که اعزام دائمی یک افسر ارشد نیروی دریایی اسرائیل به بحرین بخشی از نتایج سفر اخیر بنی گانتز، وزیر دفاع، به منامه بوده است.

آقای گانتز، با اشاره به حملات اخیر حوثی‌ها به امارات، این را نیز گفته بود که اسرائیل از هم‌پیمانان خود در خلیج فارس در برابر تهدیدات دفاع خواهد کرد.

در زمان اقامات بنی گانتز در منامه یک یادداشت تفاهم همکاری امنیتی، نظامی میان اسرائیل و بحرین امضا شد، که نخستین یادداشت تفاهم میان اسرائیل با یک کشور عربی حوزه خلیج فارس است.

اما وزیر دفاع اسرائیل گفت که شجاعت پادشاه بحرین در علنی کردن همکاری‌هایی که از سال‌ها قبل میان دو کشور در جریان بوده، ستودنی است و اکنون مرحله علنی این همکاری‌ها آغاز می‌شود.

بحرین، امارات، مراکش و سودان دو سال پیش در چارچوب کوشش‌های دولت وقت دونالد ترامپ، به روند عادی‌سازی رابطه با اسرائیل پیوستند.

XS
SM
MD
LG