لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

بلینکن خواستار آزادی آمریکایی‌های زندانی یا گروگان گرفته شده در ایران شد


وزیر خارجه آمریکا در دو هزارمین روز از بازداشت سیامک نمازی، زندانی دوتابعیتی، در ایران اعلام کرد کلیه شهروندان آمریکا که گروگان گرفته‌شده یا به‌ناحق در بازداشت‌اند، باید آزاد شوند.

آنتونی بلینکن روز شنبه ۱۴ فروردین در پیامی در صفحه توئیترش نوشت: «ایران ۲۰۰۰ روز پیش سیامک نمازی را به‌دلیل این‌که شهروند آمریکا بوده است، دستگیر کرد. وقتی پدرش، باقر، برای آزاد کردن او به ایران رفت، او هم زندانی شد و اکنون ممنوع الخروج است.»

مقام‌های آمریکایی بارها از ایران خواسته‌اند این دو شهروند آمریکایی را آزاد کنند و اجازه دهند که به ایالات متحده بازگردند.

سیامک نمازی، تاجر و شهروند ایرانی-آمریکایی، سال ۱۳۹۵ در جریان سفر به ایران بازداشت و به تحمل ده سال حبس محکوم شد؛ او بدون حتی یک روز مرخصی همچنان پس از پنج سال در زندان اوین به سر می‌برد.

باقر نمازی، از مقامات سابق یونیسف که سال‌ها مقیم آمریکا بود، پنج سال پیش برای پیگیری وضعیت فرزند زندانی خود، سیامک نمازی به تهران رفت اما او نیز بازداشت شد.

گزارش‌ها حاکی است که به‌رغم حکم دادگاه مبنی‌بر پایان یافتن محکومیت این شهروند ۸۴ ساله ایرانی-آمریکایی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خروج او از ایران جلوگیری می‌کند.

همزمان رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، نیز خواستار آزادی سیامک نمازی و بازگشت او و پدرش به ایالات متحده شد.

او در توئیتی با اشاره به گذشت دو هزار روز از زندانی بودن سیامک نمازی در ایران نوشت: «امروز نقطه‌عطفی هولناک برای سیامک نمازی و همه کسانی است که دلواپس او هستند.»

آقای مالی افزود تا زمانی‌که سیامک و پدرش به عزیزان‌شان نپیوندند، «آرام نخواهیم گرفت».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین، «بازداشت‌های ناحق به‌قصد امتیازگیریِ سیاسی» را اقدامی‌ «انزجارآمیز» خواند و خواستار پایان یافتن این قبیل رفتارها شد.

پیش از این، بابک نمازی، دیگر فرزند باقر نمازی و برادر سیامک، از دولت جو بایدن خواسته بود تا پیش از مذاکره و توافق احتمالی با مقام‌های جمهوری اسلامی بر سر پرونده هسته‌ای ایران، پرونده آزادی پدر و برادرش را در اولویت قرار دهد.

او در نشستی مجازی که روز ۴ اسفند برگزار شد، تاکید کرد: «خانواده من انتظار دارد که جو بایدن و دولت او با ایران هیچ نوع سازش و یا معامله‌ای نکند که آزادی بی‌قیدوشرط پدرم و سیامک جزئی از آن نباشد.»

علاوه‌بر مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، سناتور کریس کونز، هم بازداشت سیامک نمازی را «ناعادلانه» خواند و در توئیتی نوشت که تهران باید به نقض پیاپی «حقوق بشر و گروگان‌گیری» پایان دهد.

او تاکید کرده است دولت آمریکا باید همچنان از تهران بخواهد سیامک نمازی را آزاد کند و اجازه دهد که او و پدرش به خانه بازگردند.

سناتور بن کاردن نیز روز جمعه با اشاره به شرایط سیامک و باقر نمازی از جامعه جهانی خواست که به «دیپلماسی گروگان‌گیری ایران یک‌بار و برای همیشه پایان دهند».

مراد طاهباز و عماد شرقی از دیگر شهروندان ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران هستند.

مراد طاهباز ، از فعالان محیط زیستی، به اتهام همکاری با آمریکا، طبق رای دادگاه که آبان ۹۸ صادر شد، به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌ است و بر اساس برخی گزارش‌ها به بیماری سرطان مبتلا است.

عماد شرقی نیز بهمن سال ۹۹ با حکم دادگاه به اتهام «جاسوسی» در ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی است که تعداد بیشتری از شهروندان آمریکا، با ضبط گذرنامه‌هایشان از سوی جمهوری اسلامی تحت بازجویی قرار دارند اما هویت و شمار این افراد تاکنون فاش نشده است.

با استفاده از توئیتر و گزارش‌های پیشین سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ر.ح
XS
SM
MD
LG