لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

رای مجلس نمایندگان آمریکا به لغو قانون اختیارات رئیس‌جمهوری برای استفاده از نیروی نظامی


قانون اساسی ایالات متحده آمریکا قدرت اعلان جنگ را به کنگره داده است.
قانون اساسی ایالات متحده آمریکا قدرت اعلان جنگ را به کنگره داده است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۲۷ خرداد به طرح لغو اختیارات رئیس‌جمهوری برای استفاده از نیروی نظامی در حمله به عراق که در سال ۲۰۰۲ تصویب شده بود رای داد.

مجلس نمایندگان با ۲۶۸ رای مثبت و ۱۶۱ رای منفی اختیاراتی که به جرج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری سابق، برای حمله به عراق در ۱۹ سال پیش داده بود را لغو کرد.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که ۴۹ نماینده جمهوریخواه به نمایندگان دمکرات پیوستند و به این لایحه رای مثبت دادند. روسای‌جمهوری آمریکا طی دو دهه گذشته از این اختیارات برای انجام عملیات‌های نظامی در سراسر جهان استفاده کردند.

قانون اساسی ایالات متحده آمریکا قدرت اعلان جنگ را به کنگره داده است.

مصوبه مجلس نمایندگان روز پنجشنبه به سنا فرستاده شد تا سناتورها درباره آن نظر بدهند. هنوز مشخص نیست که سنا چه تصمیمی در این زمینه خواهد گرفت. در صورت تایید این طرح، جو بایدن رئیس‌جمهوری نیز باید آن را امضاء کند که گفته است حامی آن است.

مخالفان می‌گویند لغو این اختیارات «به شکل خطرناکی» قدرت رئیس‌جمهوری را محدود خواهد کرد و این پیام را مخابره خواهد کرد که ایالات متحده در حال عقب‌نشینی از خاورمیانه است.

مایکل مک‌کول، جمهوریخواه ارشد در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، گفته است که او موافق به‌روزرسانی قانون قدیمی اختیارات برای استفاده از نیروی نظامی است ولی خواهان لغو آن نیست، تا زمانی که جایگزینی برای آن پیدا شود.

او اظهار داشت: «این باطل کردن عجله‌ای پیام خطرناک عقب‌نشینی را می‌رساند که می‌تواند عراق را بی‌ثبات و ایران را جسور کند که موجب تقویت القاعده و گروه حکومت اسلامی در منطقه می‌شود».

سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، از حامیان اصلی تلاش برای لغو قانون اختیارات برای استفاده از نیروی نظامی است.

او روز پنجشنبه گفت قانون یاد شده قدیمی است و لغو آن از «ماجراجویی نظامی» رئیس‌جمهوری آینده جلوگیری می‌کند، همان‌طور که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق به فرودگاه بغداد در دی ۹۸ حمله کرد و نگرانی‌ها از بروز جنگ را افزایش داد.

آقای ترامپ برای حمله به این فرودگاه و کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به اختیارات زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد.

برای تایید این مصوبه در مجلس سنا رای ۶۰ سناتور مورد نیاز است که به معنای آن است حداقل ۱۰ سناتور جمهوریخواه باید از آن حمایت کنند.

مدافعان لغو این اختیارات می‌گویند امید زیادی دارند که ۶۰ رای لازم را برای تصویب این لایحه در سنا کسب کنند.

سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنا، به طرح لغو اختیارات حمله کرده و گفته که آن باید تا زمانی که تکمیل نشده است به قوت خود باقی بماند.

او اظهار داشت: «تهدیدهای وحشتناک گروه حکومت اسلامی، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی واقعی هستند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ک.ر
XS
SM
MD
LG