لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

آمریکا مقامات چینی مسئول تصعيف خودگردانی هنگ کنگ را تحریم می‌کند


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۶ تیر گفت دولت این کشور برای مقام‌های حزب کمونیست چین که مسئول محدود کردن آزادی‌ها در هنگ کنگ تلقی می‌شوند ویزا صادر نخواهد کرد.

آقای پومپئو در بیانیه‌ای بدون ذکر نام مقام‌های چینی گفت: «از امروز محدودیت در زمینه صدور ویزا برای مقام‌های فعلی و سابق حزب کمونیست چین را که مسئول تضعیف خودگردانی هنگ کنگ تلقی می شوند اجرا می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تصمیم وزارت خارجه آمریکا واکنشی است به قانون امنیتی جدید برای هنگ کنگ که ماه گذشته در پارلمان چین تصویب شد.


دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا ماه گذشته در واکنش به تصمیم چین روند لغو امتیازهای اقتصادی ویژه برای هنگ کنگ را آغاز کرد که در تبدیل شدن این ناحیه به یکی از مراکز مالی جهان نقش مهمی ایفا کرده است.

تصمیم وزارت خارجه آمریکا در عین حال در شرایطی اتخاذ می‌شود که شعارهای ضد چینی به یکی از محورهای اصلی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بدل شده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که دیدگاه منفی در قبال چین به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا در افکار عمومی آمریکا رو به افزایش است.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود گفت: «رئیس جمهور ترامپ قول داد که مقامات حزب کمونیست چین را که مسئول از بین بردن آزادی‌های هنگ کنگ هستند مجازات خواهد کرد. اقدام امروز ما عملی کردن همان وعده است.»

مایک پومپئو گفت حزب کمونیست چین از طریق یک قانون امنیتی جدید، اعمال فشار به دولت محلی هنگ کنگ برای دستگیری فعالان طرفدار دمکراسی و رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی طرفدار دمکراسی اقدامات خود برای محدود کردن خودگردانی هنگ کنگ را افزایش داده است.

وزیر خارجه آمریکا از دولت چین خواست به تعهد قانونی خود برای «حفظ خودگردانی» هنگ کنگ عمل کند و افزود: «دولت آمریکا در واکنش به این نگرانی‌ها به بازبینی سیاست‌های خود ادامه خواهد داد.»

XS
SM
MD
LG