لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

آمریکا ۱۰ فرد و دو نهاد ایرانی را به اتهام حملات سایبری تحریم کرد


نمایی از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در واشینگتن
نمایی از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در واشینگتن

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۰ فرد و دو نهاد ایرانی را به اتهام دست داشتن در حملات سایبری، از جمله به‌کارگیری باج‌افزارها، تحریم کرد.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که افراد و نهادهای تحریم‌شده همگی با سپاه پاسداران مرتبط هستند و هدف از تحریم آنها حفاظت از شهروندان آمریکایی در برابر حملات سایبری از قبیل باج‌افزارهاست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و نهادهایی چون پلیس فدرال اقدام به تحریم سازمان‌دهندگان ایرانی حملات سایبری کرده که دست‌کم از سال ۲۰۲۰ به این سو نهادهای آمریکایی و دیگر کشورها را هدف قرار داده‌اند.

بر اساس این اطلاعیه، افراد تحریم‌شده طی این مدت با شناسایی نقاط ضعف نرم‌افزارها اقدام به فعالیت‌های باج‌افزاری و همچنین نفوذ به رایانه‌ها و سرقت اطلاعات کرده‌اند و اگرچه آنها به طور مستقیم با یک گروه که تهدیدی سخت محسوب می‌شوند مرتبط نیستند، اما برخی فعالیت‌هایشان تا حدی می‌تواند با گروه‌هایی چون «بچه گربه‌های ملوس»، «فسفر» و « ای‌پی‌تی۳۵» همپوشانی داشته باشد. شرکت‌های امنیت سایبری این گروه‌ها را مرتبط با سپاه پاسداران می‌دانند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید گروهی که امروز تحت تحریم قرار گرفت، اقدام به کارزارهای سایبری گسترده‌ای علیه سازمان‌ها و مقامات کشورهایی در سراسر جهان، خاصه ایالات متحده و خاورمیانه کرده و دیپلمات‌ها، کارکنان وزارت دفاع کشورها و همچنین صنایع خصوصی از جمله در بخش‌های رسانه، انرژی، تجارت و ارتباطات را هدف قرار داده است.

این وزارتخانه از شرکت‌های «ناجی تکنولوژی هوشمند فاطر» و «افکار سیستم یزد» نام برده که تحت تحریم قرار گرفته‌اند. مدیر شرکت نخست منصور احمدی و مدیر شرکت دوم نیز احمد خطیبی است که آنها هم تحریم شده‌اند.

هشت نفر از کارکنان این شرکت‌ها نیز که به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند عبارتند از علی آقااحمدی، محمد آقااحمدی، معین مهدوی، علی‌اکبر رشیدی، امیرحسین نیک‌آیین، مصطفی حاجی حسینی، مجتبی حاجی‌حسینی و محمد شاکری.

با استفاده از اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG