لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

آمریکا هفت فرد و چهار نهاد را در ارتباط با توسعه پهپادهای ایرانی تحریم کرد


مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار می‌رود تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی وضع شود
مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار می‌رود تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی وضع شود

آمریکا هفت فرد و چهار نهاد مرتبط با برنامهٔ توسعهٔ هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) وهواپیماهای نظامی تهران را در ایران، روسیه، چین و ترکیه تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این افراد و نهادها «حمل‌و‌نقل و تراکنش‌های مالی» را برای صنایع هواپیماسازی ایران و تولید هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) تسهیل کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز دوشنبه نیز اعلام کرد که بر مبنای قانون لوینسون، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور اسبق ایران، را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، روز سه‌شنبه در ارتباط با تحریم‌های جدید گفت: «ایران با تولید و ارسال عمدی پهپادهایش این امکان را به روسیه، گروه‌های نیابتی خاورمیانه و دیگر بازیگران بی‌ثبات‌کننده داده است که نظم جهانی را تضعیف کنند.»

این تحریم‌ها در روزی اعلام شد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به تهران سفر کرده است تا با مقامات نظامی جمهوری اسلامی در مورد همکاری‌های نظامی دو کشور گفتگو کند. احتمال می‌رود که فروش پهپادهای بیشتر از سوی ایران به مسکو و همچنین موشک برای استفاده در جنگ اوکراین، در دستور کار این مذاکرات باشد.

اوکراین بارها از حملات هوایی روسیه به زیرساخت‌های شهری خود با استفاده از پهپادهای ایرانی خبر داده است.

در تازه‌ترین مورد، نیروی هوایی ارتش اوکراین اعلام کرد روسیه در ساعات آغازین روز ۲۶ شهریور بار دیگر با شش پهپاد ایرانی مدل شاهد و ۱۰ موشک بالدار، زیرساخت بندری اودسا را هدف قرار داده است.

واشینگتن پیشتر پنج شرکت مستقر در چین و یک فرد را به دلیل فروش و حمل قطعات هوافضا، از جمله قطعات مورد استفاده برای هواپیماهای بدون سرنشین، به ایران تحریم کرده بود.

مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار می‌رود تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی وضع شود.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG