لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۰

اکسیوس: پیشنهاد آمریکا به اسرائیل برای برنامه‌ریزی نظامی مشترک درباره ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا

وب‌سایت اکسیوس روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت به نقل از سه مقام آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که دولت جو بایدن طی چند هفته گذشته به اسرائیل پیشنهاد داده برنامه‌ریزی‌ نظامی مشترکی برای مقابله با ایران انجام بدهند.

مقامات آمریکایی می‌گویند، ارائه چنین پیشنهادی از سوی دولت جو بایدن بی‌سابقه است و می‌تواند به طور قابل توجهی همکاری نظامی بین آمریکا و اسرائیل را ارتقا دهد.

اکسیوس اضافه کرده است، مقامات اسرائیلی تاکنون به این پیشنهاد با دیده تردید نگاه کرده‌اند، زیرا نگران هستند که این پیشنهاد تلاشی برای «بستن دست‌های اسرائیل» در برابر ایران باشد.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، به اکسیوس گفت٬ این پیشنهاد دولت بایدن به معنای «برنامه‌ریزی برای هر نوع حمله مشترک آمریکا و اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران نیست».

مقامات آمریکایی گفته‌اند٬ این پیشنهاد در جریان سفرهای اخیر لوید آستین وزیر دفاع، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، وژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی نظامی مرکزی آمریکا (سنتکام) به اسرائیل ارائه شد.

یک مقام ارشد اسرائیلی که نامش فاش نشده به اکسیوس گفت: اسرائیل این پیشنهاد را رد نکرده است، اما خواستار توضیح بیشتر در مورد «برنامه‌ریزی نظامی مشترک» شده است و این‌که در عمل به چه معناست، از جمله اینکه آیا چنین همکاری مشترکی در حوزه اطلاعات و سناریوسازی‌ها باقی می‌ماند یا وارد حوزه عملیات مشترک نیز خواهد شد.

یک مقام آمریکایی گفت که این پیشنهاد به منظور تضمین حمایت نظامی ایالات متحده از اسرائیل ارائه شده و به هیچ وجه برای بستن دستان این کشور نیست.

این مقام آمریکایی اضافه کرد، چنین برنامه‌ریزی مشترک به این معنی است که هر یک از طرفین برنامه‌های خود را برای موارد احتمالی مختلف به اشتراک می‌گذارند و هر دو طرف می‌توانند در مورد راه‌های مقابله بهتر با سناریوهای مختلفی که ممکن است در رابطه با فعالیت‌های ایران در منطقه ایجاد شود، گفت‌وگو کنند.

اکسیوس در این گزارش به اظهارات دو هفته قبل جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در «انستیتو واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک» اشاره کرده و می‌گوید آقای سالیوان این سخنان را برای آرام کردن اسرائیل بیان کرد.

جیک سالیوان گفته بود: «ما برای ایران روشن کرده‌ایم که این کشور هرگز اجازه تولید بمب هسته‌ای را نخواهد داشت. و همانطور که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بارها تاکید کرده، اقدامات لازم برای پایبندی به این موضع را انجام خواهیم داد؛ از جمله به رسمیت شناختن آزادی عمل اسرائیل.»

جان کربی، سخنگوی ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز جمعه گذشته گفته بود، در واکنش به «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران در ماه گذشته، آمریکا نیروهایش را در خلیج فارس تقویت می‌کند.

جان کربی اضافه کرده بود، ایران در دو سال گذشته، حقوق ناوبری ۱۵ کشتی با پرچم‌های بین‌المللی را به شکل‌های گوناگون از جمله با «آزار و اذیت و یا حمله و مداخله» نقض کرده است.

این مقام کاخ سفید تاکید کرده بود، افزود وزارت دفاع آمریکا در صدد است تا با در پیش گرفتن سلسله اقداماتی، موقعیت دفاعی خود در خلیج فارس را، از جمله با گشت‌زنی‌های بیشتر، تقویت کند.

با استفاده از گزارش اکسیوس
XS
SM
MD
LG