لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

مذاکرات روسیه و آمریکا برای کاهش تنش در اوکراین ۱۰ ژانویه آغاز می‌شود


یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه ۷ دی به خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه گفت مذاکرات این کشور با روسیه در مورد کنترل تسلیحات در اروپا و تنش در اوکراین از روز ۱۰ ژانویه آغاز می‌شود.

وی افزود: «در این گفت‌وگو‌ها روسیه و آمریکا هر یک نگرانی‌های خود از اقدامات طرف مقابل را مطرح خواهند کرد. مسلما در برخی موارد پیشرفت و توافق‌هایی صورت خواهد گرفت و در برخی دیگر اختلافات حل نخواهد شد. دیپلماسی همین است.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس تاریخ شروع این مذاکرات را تایید کرد. او گفت اولین دور گفت‌وگوها در ژنو برگزار خواهد شد و اظهار امیدواری کرد که در این مذاکرات پیشنهاد مسکو در مورد «توافق امنیتی» در شرق اروپا که در هفته‌های گذشته به دولت آمریکا ارائه شده مورد بحث قرار بگیرد.

پیشنهاد روسیه شامل متوقف کردن گسترش ناتو در اروپای شرقی و پایان دادن به همکاری نظامی غرب با کشورهای این منطقه از جمله اوکراین و گرجستان است. مسکو معتقد است که یک منطقه حائل باید بین ناتو و روسیه ایجاد شود و قدرت نظامی کشورهایی که در این منطقه قرار دارند، باید محدود شود.

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در روز ۱۲ ژانویه نیز نمایندگان روسیه و ناتو و در روز ۱۳ ژانویه مذاکرات روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا که شامل آمریکا و متحدان اروپایی این کشور است، آغاز خواهد شد.

دولت روسیه مذاکرات با ناتو را «بسیار مهم» توصیف کرده و بر حضور فرماندهان نظامی در این گفت‌وگوها تاکید کرده است. انتظار می‌رود که محور اصلی مذاکرات مسکو و ناتو تجمع وسیع نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین باشد که از نگاه غرب یک تهدید جدی و زمینه‌ساز احتمال اشغال نظامی اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ تلقی می‌شود.

اگر آن طور که دبیرکل ناتو پیشنهاد داده مذاکرات ماه ژانویه در چارچوب شورای ناتو- روسیه انجام شود برگزاری اولین جلسه این شورا طی دو سال و نیم گذشته خواهد بود.

مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر گفته‌اند برخی از پیشنهادات روسیه برای توافق امنیتی در شرق اروپا ناممکن و یا غیرعملی هستند و هر گونه مذاکره‌ای در مورد اوکراین فقط با حضور نمایندگان دولت این کشور انجام خواهد شد.

با استفاده از گزارش رادیو ارپای آزاد/رادبو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG