لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

بلینکن: در برخورد با کره شمالی، هر دو گزینه فشار و دیپلماسی روی میز است


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده

وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۸ اسفند در واکنش به رد هر گونه مذاکره با واشینگتن از سوی دیپلمات ارشد کره شمالی گفت که در برخورد با این کشور، هر دو گزینه «فشار» و «دیپلماسی» روی میز است.

این سخنان ساعاتی پس از آن بیان شد که یک مقام بلندپایه کره شمالی گفته بود تنها در صورت تغییر سیاست‌های واشینگتن، مذاکره میان دو کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

چو سون هویی در نخستین بیانیه کره شمالی در این زمینه، تلاش دولت بایدن برای برقراری تماس با پیونگ‌یانگ را «ترفندی کم‌ارزش» خواند.

خبرگزاری رویترز پیشتر از تلاش دولت آمریکا از اواسط ماه فوریه برای تماس با کره شمالی و بی‌اعتنایی مقامات این کشور خبر داده بود.

آقای بلینکن همراه با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با هدف مذاکره درباره کره شمالی و دیگر مسایل منطقه‌ای روز سه‌شنبه به ژاپن و روز چهارشنبه به کره جنوبی سفر کرد.

او در جریان جلسه توجیهی مشترک با مقامات کره جنوبی در سئول گفت که دولت جو بایدن ظرف چند هفته آینده با مشورت و همکاری نزدیک متحدانش، سیاست‌های مربوط به کره شمالی را بازنگری خواهد کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده، از سرگیری فشارها و یا استفاده از ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد دیپلماسی در آینده را از جمله گزینه‌های محتمل در برخورد با کره شمالی عنوان کرد.

آقای بلینکن از ارایه جزئیات بیشتر درباره رویکرد احتمالی آمریکا پس از تکمیل بازنگری‌ها خودداری کرد. او با این حال، در جریان نشستی جداگانه با خبرنگاران کره‌ای تاکید کرد که واشینگتن در صدد است تا راهی برای پیشرفت مذاکرات با کره شمالی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای بیابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دیدار خواهد کرد یا نه، گفت: «به یک معنا، همه گزینه‌ها روی میز است. ما در این زمینه با روی باز عمل خواهیم کرد».

تحریم‌ها تاکنون نتوانسته‌اند کیم جونگ اون را وادار کنند که برنامه هسته‌ای کره شمالی را متوقف کند.

در همین حال، فرستادگان دولت آمریکا و همتایان‌شان در سئول شامل چونگ ایو-یونگ، وزیر خارجه و سو ووک، وزیر دفاع کره جنوبی، در بیانیه‌ای مشترک بر همکاری مشترک در زمینه مسائل منطقه‌ای از تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کووید ۱۹ گرفته تا تجارت و مناسبات با کره شمالی تاکید کردند.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد استراتژی دولت آقای بایدن و متحدانش در قبال کره شمالی فقط محدود به نگرانی‌های امنیتی نیست و مسئله «سرکوب گسترده و نقض سیستماتیک حقوق بشر» در این کشور را نیز شامل می‌شود.

فعالان حقوق بشر پیش از این دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و همچنین دولت مون جائه-این رئیس‌جمهوری کره جنوبی را به نادیده گرفتن مسئله نقض حقوق بشر در کره شمالی و بهبود بخشیدن روابط با کیم جونگ اون به هر قیمتی متهم کرده بودند.

کره شمالی حتی به‌رغم دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون برنامه موشکی و هسته‌ای خود را متوقف نکرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG