لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

سنای آمریکا از فروش سامانه‌های موشکی به عربستان سعودی حمایت کرد


یکی از نشست‌های سنای آمریکا
یکی از نشست‌های سنای آمریکا

مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ آذر قطعنامه پیشنهادی گروهی از سناتورها برای ممنوع کردن فروش موشک‌های پیشرفته با برد متوسط، سامانه‌های پرتاب موشک و سایر تسلیحات و خدمات نظامی به عربستان سعودی را رد کرد.

این قطعنامه که از سوی رند پال و مایک لی، دو سناتور جمهوریخواه، و برنی سندرز سناتور مستقل پیشنهاد شده بود با ۶۷ رای مخالف و ۳۰ رای موافق رد شد.

هر چند اکثر نمایندگان مجالس قانونگذاری آمریکا عربستان سعودی را یک متحد مهم واشینگتن در خاورمیانه می‌دانند اما تعداد قابل توجهی از اعضای کنگره در سال‌های اخیر از دخالت ریاض در جنگ داخلی یمن که بزرگترین فاجعه بشری جهان تلقی می‌شود، انتقاد کرده‌اند.

برنی سندرز، سناتور مستقل که معمولا با حزب دمکرات همسوست در دفاع از قطعنامه پیشنهادی گفت: «فروش تسلیحات بیشتر به عربستان سعودی فقط باعث تشدید جنگ در یمن خواهد شد و مثل ریختن نفت روی شعله‌های یک آتش ویرانگر است».

منتقدان حکومت عربستان سعودی در کنگره آمریکا می‌گویند بدون دریافت تضمین‌های دقیق که ثابت کند از تسلیحات آمریکایی برای حمله به اهداف غیرنظامی استفاده نمی‌شود از فروش تسلیحات به این کشور حمایت نخواهند کرد.

در مقابل حامیان فروش این مجموعه از سامانه‌های موشکی به عربستان سعودی استدلال می‌کنند که دولت جو بایدن از ماه‌ها پیش صدور تسلیحات تهاجمی به ریاض را ممنوع کرده است.

باب منندز، سناتور دمکرات و رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنا، گفت: «من کاملا با ضرورت پاسخگویی حکومت عربستان سعودی در قبال مجموعه‌ای از اقدامات آن کشور موافقم ولی در عین حال معتقدم که اجرای تعهدات ما در قبال کشورهایی که با آن‌ها همکاری امنیتی و دفاعی داریم موضوع مهمی است».

این تسلیحات که فروش آن به عربستان سعودی از سوی وزارت خارجه آمریکا، روسای فراکسیون هر دو حزب در مجلس سنا و کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان تایید شده است موشک‌های پیشرفته و میان برد هوا به هوا، سامانه‌های شلیک موشک و تجهیزات و خدمات دیگر را شامل می‌شود.

دولت آمریکا نیز قبل از رای‌گیری گفت شدیدا با این قطعنامه مخالف است.

اداره مدیریت بودجه کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «تصویب این قطعنامه تعهد رئیس‌جمهوری آمریکا به کمک به قابلیت‌های دفاعی یک کشور متحد را در شرایطی که با تشدید حملات پهپادی و موشکی به اهداف غیرنظامی روبروست را زیر سئوال خواهد برد».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG