لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

دو سناتور آمریکایی: توسعه‌دهنده‌های چینی و ایرانی به داده‌های کاربران فیسبوک دسترسی دارند


مارک وارنر و مارکو روبیو، رئیس و نایب رئیس کمیته اطلاعاتی منتخب سنای ایالات متحده، روز دوشنبه در نامه‌ای به شرکت متا، مالک فیسبوک، از اسنادی سخن گفتند که نشان می‌دهد این شرکت از وجود توسعه‌دهنده‌هایی در چین، روسیه و ایران مطلع است که به داده‌های کاربران دسترسی دارند و این داده‌ها می‌تواند برای جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرد.

این دو سناتور در نامه خود به مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار متا، نوشتند: «از این اسناد چنین برمی‌آید که فیسبوک دست‌کم از سپتامبر ۲۰۱۸ به این سو مطلع است که صدها هزار توسعه‌دهنده در کشورهایی که فیسبوک آنها را در رده‌بندی کشورهای "پرخطر" قرار داده است، از جمله جمهوری خلق چین، به مقادیر قابل توجهی از اطلاعات حساس کاربران دسترسی دارند.»

این نامه عنوان می‌کند که یکی از اسناد داخلی شرکت متا نشان می‌دهد حدود ۹۰ هزار توسعه‌دهنده در چین با این که فیسبوک هیچ‌گاه امکان فعالیت در چین را نداشته است، به اطلاعات کاربران از جمله داده‌های پروفایل، عکس‌ها و پیام‌های خصوصی آنها دسترسی داشته‌اند.

به نوشته سناتور وارنر و سناتور روبیو، بیش از ۴۲ هزار توسعه‌دهنده و هزاران توسعه‌دهنده در ایران و کره شمالی نیز به این اطلاعات دسترسی داشته‌اند.

اسناد مورد اشاره این دو سناتور در جریان یک دعوی حقوقی در ناحیه شمال کالیفرنیا که سال ۲۰۱۸ آغاز شد، به دست آمده است.

آنها در ادامه نامه خود نسبت به امکان استفاده دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی از این اسناد و عملیات نفوذ و جاسوسی ابراز نگرانی شدید کردند.

فیسبوک تاکنون واکنشی علنی به این نامه نشان نداده است.

پیش از این فرانسیس هاگن، مدیر سابق تولیدات شرکت فیس‌بوک، گفته بود که حکومت‌های ایران و چین، «فعالانه» از طریق فیس‌بوک از دولت‌های دیگر «جاسوسی» می‌کنند.

خانم هاگن پیش از ترک فیسبوک، ده‌ها هزار صفحه از اسناد تحقیقی داخلی و مدارک این شرکت را کپی کرده بود و اخیرا آنها را در اختیار رسانه‌های آمریکایی قرار داده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG