لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

سرکوب معترضان در ایران؛ آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ۱۴ مقام و سه نهاد جمهوری اسلامی وضع کرد


حضور گسترده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران برای مقابله با معترضان در روز چهارشنبه
حضور گسترده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران برای مقابله با معترضان در روز چهارشنبه

دولت آمریکا روز چهارشنبه چهارم آبان در واکنش به ادامه سرکوب معترضان به جان باختن مهسا امینی و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت، تحریم‌های جدیدی علیه ۱۴ تن از مقام‌های کشوری و لشکری و سه نهاد جمهوری اسلامی وضع کرد.

وزارت خزانه‌داری و نیز وزارت خارجه آمریکا در اقدامی مشترک اما در بیانیه‌های جداگانه، اسامی افراد و نهادهای تحریم‌شده را اعلام کردند، از جمله شش مقام حکومتی ایران که به‌طور مستقیم در «نقض جدی حقوق بشر» و سرکوب معترضان مسئول و یا همدست به شمار می‌روند.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا به نقل از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، منتشر کرد آمده است: «ما به پیدا کردن راه‌هایی برای حمایت از مردم ایران ادامه می‌دهیم همچنان‌که آن‌ها برای دفاع از حقوق انسانی و آزادی‌های بنیادین خود دست به اعتراضات مسالمت‌آمیز می‌زنند».

این دیپلمات ارشد دولت جو بایدن اضافه کرده است: «در همین راستا، ما به تحمیل هزینه به اشخاص حقیقی و نهادهای (حکومتی) در ایران که در سرکوب وحشیانه مردم ایران مشارکت دارند، ادامه خواهیم داد».

هدایت فرزادی، رئیس زندان اوین به همراه حشمت‌الله حیات الغیب، مدیر اداره زندان‌های استان تهران و نیز حیدر پسندیده، مراد فتحی، مرتضی پیری و محمدحسین خسروی از جمله این افراد هستند.

همزمان نام حسین مدرس خیابانی، فرماندار سیستان و بلوچستان، نیز در فهرست مقام‌های استانی تحریم‌شده به چشم می‌خورد.

علاوه‌بر هفت مقام یاد شده، سه فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل محمد کاظمی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه و عباس نیلفروشان، جانشین فرمانده بخش عملیاتی این نهاد نظامی و همچنین، احمد شفاهی، فرمانده سپاه «سلمان» سیستان و بلوچستان، به دلیل مشارکت «مستقیم و یا غیرمستقیم در سرکوب‌های وحشیانه معترضان در ایران» مشمول تحریم‌های جدید شدند.

محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان اصفهان و نیز محمدرضا استاد، رئیس زندان بوشهر، نیز در این فهرست قرار دارند.

بنابر اعلام وزارت خارجه و همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا دو نهاد دخیل در سانسور، نظارت و فعالیت شرارت‌بار سایبری علیه ایرانیان شامل «آکادمی راوین» و «شرکت سامانه گستر سحاب‌پرداز» نیز در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفتند.

زندان بوشهر نیز به عنوان سومین نهاد حکومت ایران به فهرست تحریم‌های جدید ایالات متحده افزوده شد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است آکادمی راوین یک موسسه آموزشی است که به‌طور مشخص و تخصصی در زمینه امنیت سایبری و آموزش هکرها با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همکاری می‌کند. هکرهای تعلیم‌دیده توسط آکادمی راوین «به‌طور مستقیم» در قطع اینترنت و ایجاد اختلال در ارتباطات معترضان دست دارند.

شرکت سحاب‌پرداز هم به دلیل همکاری با حکومت جمهوری اسلامی در محدود کردن دسترسی ایرانیان داخل کشور به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و نظارت بر فعالیت‌های کاربران هدف تحریم قرار گرفته است.

علاوه‌بر این، دو تن از اعضای وزارت اطلاعات ایران که ضمنا از موسسان آکادمی راوین هستند شامل مجتبی مصطفوی‌وند و فرزین کریمی نیز در فهرست افراد تحریمی قرار گرفتند.

براساس این تصمیم تمامی دارایی‌های افراد و نهادهای تحریم شده در خاک آمریکا مسدود و هرگونه معامله‌ای بین شهروندان یا شرکت‌های آمریکایی با آن‌ها ممنوع می‌شود.

افراد یا شرکت‌های غیرآمریکایی نیز در صورت معامله با این افراد و نهادها ممکن است طبق قوانین آمریکا در مورد نقض تحریم‌ها توسط طرف ثالث مجازات شوند.

اعتراضاتی که در پی جان باختن مهسا امینی از روز ۲۵ شهریور آغاز شد در شش هفته گذشته بدون وقفه ادامه داشته و طولانی‌ترین موج اعتراضات مردمی از زمان به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷ به شمار می‌رود.

با استفاده از وب‌سایت وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا، توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا/ ش.ر- آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG