لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

آمریکا استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف در پارک‌های ملی را تا سال ۲۰۳۲ ممنوع می‌کند


نمایی از یک پارک ملی در ایالت یوتا
نمایی از یک پارک ملی در ایالت یوتا

وزارت کشور آمریکا روز ۱۸ خرداد اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۲ استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را در تمامی اراضی و پارک‌های ملی که یکی از منابع مهم انباشت زباله پلاستیکی است ممنوع خواهد کرد.

دب هالاند، وزیر کشور آمریکا، با صدور دستورالعملی به تمامی نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه اعلام کرد که خرید، توزیع، فروش و مصرف پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در تمامی اراضی و پارک‌های تحت مدیریت این وزارتخانه که حدود ۴۸۰ میلیون هکتار است باید تا قبل از سال ۲۰۳۲ متوقف شود.

حجم زباله‌ای که نهادهای زیر مجموعه وزارت کشور و اداره مدیریت اراضی و پارک‌های ملی آمریکا هر سال جمع‌آوری می‌کنند، حدود ۸۰ هزار تن است.

تصمیم وزارت کشور آمریکا همزمان با روز جهانی اقیانوس‌ها ( ۱۸ خرداد- ۸ ژوئن) اعلام شد.

به تمامی نهادهای دولتی ابلاغ شده است که یک سال فرصت دارند تا طرح دقیق خود برای جایگزینی پلاستیک یک‌بار مصرف با مواد تجدیدپذیر را آماده کنند.

آقای هالاند در بخشی از بیانیه خود که همزمان با اعلام این تصمیم منتشر شد گفت: «به عنوان مدیر و حافظ اراضی، پارک‌های ملی، محیط طبیعی و فضای وحش کشور و به عنوان نهاد مسئول حفاظت از آبزیان، جانوران وحشی، گیاهان و زیست بوم آن‌ها ما می‌توانیم در بهبود وضعیت اقلیمی کره زمین نقش مهمی ایفا کنیم».

بسیاری از کشورهای جهان درصد بازیافت زباله‌های جامد از جمله پلاستيک را افزایش داده‌اند ولی در آمریکا این رقم به حدود پنج درصد افت کرده است. دلایل مهم آن این است که بسیاری از کشورها دیگر زباله‌های آمریکا را نمی‌پذیرند و تولید زباله‌های پلاستیکی نیز به شدت رو به افزایش است.

وزارت کشور آمریکا از سال‌ها پیش تحت فشار بوده است تا استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در اراضی و پارک‌های ملی را ممنوع کند. یکی از اعضای دمکرات مجلس سنا و یک عضو دمکرات مجلس نمایندگان در اکتبر سال قبل پیش‌نویس لایحه‌ای را به مجالس قانونگذاری آمریکا ارائه کردند که براساس آن مصرف پلاستیک یک‌بار مصرف در پارک‌های ملی ممنوع خواهد شد.

وزیر کشور آمریکا در دستورالعمل خود از نهادهای مسئول نگهداری و محافظت از اراضی و پارک‌های ملی خواسته است که پلاستیک یک‌بار مصرف را با مواد تجدیدپذیر و یا موادی که به سادگی می‌تواند به کود بدل شود جایگزین کنند.

اوایل سال جاری میلادی تمامی کشورهای عضو سازمان ملل پیش‌نویس یک معاهده جدید در مورد کاهش تولید و مصرف پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را امضا کردند. اما شرکت‌های بزرگ تولیدات شیمیایی و لابی‌های آن‌ها به شکل فعالی با اقدامات دولت‌ها برای کاهش مصرف پلاستیک مقابله می‌کنند.

زباله پلاستیکی که برای حیات ماهیان و سایر آبزیان بسیار زیان‌بار است در سال‌های اخیر به یک مشکل جدی بدل شده است. بخش اعظم پلاستیکی که در محیط‌های طبیعی و خارج از شهرها پخش می‌شود وارد رودخانه‌ها و دریاها شده و در نهایت در آب اقیانوس‌ها رسوب می‌کنند.

طبق آمارهای وزارت کشور آمریکا هر سال حدود ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود و حداقل ۱۴ میلیون تن از این رقم وارد اقیانوس‌ها می‌شود.

هر چند صنایع پلاستیک‌سازی از سالها پیش ادعا می‌کنند که این مشکل از طریق بازیافت قابل حل است ولی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که فقط ۹ درصد از پلاستیک مصرفی بازیافت می‌شود و با وجود هشدارهای طرفداران محیط زیست این رقم طی سال‌های اخیر بهبود نیافته است.

یک نهاد غیردولتی فعال در زمینه کنترل زباله‌های پلاستیکی به نام «اقیانوسیه» از تصمیم دولت آمریکا استقبال و آن را گام مهمی برای مقابله با آلودگی پلاستیک توصیف کرد.

این نهاد همراه با صدها سازمان غیردولتی و موسسات اقتصادی و تجاری در آمریکا سال گذشته با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید خواستار انجام اقدامات جدی‌تری در این زمینه شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG