لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

آمریکا ده‌ها شرکت بزرگ دفاعی و اعضای پارلمان روسیه را تحریم کرد


اسبربانک که بزرگ‌ترین بانک روسیه است با تحریم‌های سنگین جهانی روبه‌رو شده است
اسبربانک که بزرگ‌ترین بانک روسیه است با تحریم‌های سنگین جهانی روبه‌رو شده است

ایالات متحده روز پنج‌شنبه چهارم فروردین بسته‌ای از تحریم‌های سنگین جدید را علیه روسیه اعلام کرد که شامل ۴۸ شرکت بزرگ دفاعی روسیه می‌شود.

تحریم ۳۲۸ عضو پارلمان روسیه، تحریم هرمان گرف، رئیس بزرگترین مؤسسه مالی روسیه یعنی «اسبربانک» و مشاور پوتین از دهه ۱۹۹۰ و تحریم ۱۷ عضو هیئت مدیره مؤسسه مالی «سووکوم‌بانک» روسیه از دیگر موارد این تصمیم جدید هستند.

در همین روز خبر رسید که بریتانیا نیز ۶۵ شرکت و شخصیت حقیقی را به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین تحریم می‌کند.

این اهداف شامل بزرگترین بانک خصوصی روسیه و زنی است که دولت بریتانیا می‌گوید دخترخوانده سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، گفت که دور جدید تحریم‌ها صنایع راهبردی، بانک‌ها و نخبگان تجاری را هدف قرار می‌دهد.

آلفا بانک، بزرگترین بانک خصوصی روسیه و آلروسا، بزرگترین شرکت معدنکاری الماس در میان تحریم‌شدگان از سوی بریتانیا هستند. بریتانیا همچنین یوجین مارکوویچ شویدلر میلیاردر را هدف قرار داد که روابط نزدیکی با مالک باشگاه فوتبال چلسی رومن آبراموویچ و هرمان گرف، مدیر اجرایی اسبربانک، بزرگترین بانک روسیه، دارد.

تصویب قطعنامه در سازمان ملل علیه روسیه

از سوی دیگر، مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن روسیه مسئول بحران انسانی در اوکراین معرفی شده است.

این مصوبه که خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شده، با رأی مثبت ۱۴۰ کشور، پنج رای مخالف و ۳۸ رای ممتنع به تصویب رسید.

در همین روز در تحولی دیگر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خبر داد که به خاطر نگرانی نسبت به استفاده روسیه از جنگ‌افزار شیمیایی در اوکراین، ائتلاف ناتو «عناصر دفاعی» شیمیایی و هسته‌ای خود را برای محافظت از کشورهای عضو در برابر هرگونه آلودگی احتمالی فعال کرده است.

دبیرکل ناتو همچنین هشدار داد که مسکو ممکن است با متهم کردن ایالات متحده به تدارک حمله شیمیایی به روسیه، «این ادعای دروغین را دستاویز استفاده خود از چنین سلاح‌هایی قرار دهد».

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، آقای استولتنبرگ در این زمینه به خبرنگاران گفت: «ما تا حدودی نگران هستیم زیرا لفاظی‌ها را می‌بینیم و شاهدیم که روسیه تلاش می‌کند برای چنین حملاتی نوعی بهانه ایجاد کند».

او افزود: «این خطر وجود دارد که [حمله با سلاح شیمیایی] تأثیر مستقیمی بر مردم ساکن در کشورهای ناتو داشته باشد و شاهد سرایت عوامل شیمیایی یا سلاح‌های بیولوژیکی به کشورهایمان باشیم».

دبیرکل ناتو اضافه کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قرار است تجهیزات شناسایی و حفاظتی به اوکراین بفرستد تا به این کشور در مقابله با چنین حملاتی کمک کند.

روز پنج‌شنبه، یانِز یانسا، نخست‌وزیر اسلوونی نیز هشدار داد که اگرچه ارتش روسیه ممکن است از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده نکند، حمله هوایی یا گلوله‌باران یک کارخانه شیمیایی می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد و باعث ایجاد «فاجعه‌ای در مقیاس بزرگ» شود.

در سی‌امین روز از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، در یک سخنرانی در نشست ناتو در بروکسل خواستار کمک نظامی «نامحدود» ناتو به کی‌یف شد.

در همین روز رهبران ناتو در نشست اضطراری سران خود در بروکسل، با تقویت دفاعی در امتداد جناح شرقی محدوده این ائتلاف موافقت کردند.

یک روز پیشتر نیز، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که کشورش ۶۰۰۰ موشک دیگر و حدود ۳۳ میلیون دلار کمک مالی به ارتش اوکراین ارسال خواهد کرد.

آقای جانسون در آستانه اجلاس سران ناتو و جی۷ در بروکسل گفت که این موشک‌ها از تسلیحات ضد تانک و انفجاری قوی تشکیل خواهند شد.

بیش از نیمی از کودکان اوکراینی آواره شده‌اند

با گذشت یک ماه از تهاجم روسیه به اوکراین، یونیسف روز پنج‌شنبه گفت که این جنگ منجر به آواره شدن ۴.۳ میلیون کودک، یعنی بیش از نیمی از جمعیت تخمینی ۷.۵ میلیون کودک این کشور شده ‌است.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد می‌افزاید این تعداد شامل بیش از ۱.۸ میلیون کودکی است که به عنوان پناهنده به کشورهای همسایه رفته‌اند و ۲.۵ میلیون نفر از کودکان اوکراینی نیز اکنون در داخل کشور آواره شده‌اند.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، گفت: «این جنگ باعث یکی از سریع‌ترین جابجایی‌های بزرگ کودکان از زمان جنگ جهانی دوم شده‌ است. این یک نقطه عطف شوم است که می‌تواند عواقب ماندگاری برای نسل‌های آینده داشته باشد. امنیت، رفاه و دسترسی کودکان به خدمات ضروری همگی در معرض تهدید خشونت وحشتناک بی‌وقفه قرار دارند».

نیروهای روسیه از برخی مناطق اطراف کی‌یف «عقب رانده شدند»

سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفته است که نیروهای این کشور سربازان روس را از برخی مناطق اطراف کی‌یف عقب رانده‌اند، اما هشدار داد که مسکو همچنان به محاصره و تصرف پایتخت اوکراین امیدوار است.

الکساندر موتوزیانیک در یک نشست تلویزیونی گفت: «در برخی بخش‌ها دشمن بیش از ۷۰ کیلومتر عقب رانده شد و در برخی بخش‌ها دشمن در فاصله ۳۵ کیلومتری قرار دارد».

آقای موتوزیانیک بدون استناد به شواهد همچنین مدعی شد که کرملین تجهیزات نظامی بیشتری به بلاروس ارسال کرده است تا نیروهای خود را در حمله به کی‌یف تقویت کند.

سازمان ملل: شمار کشته‌شدگان تاییدشده غیرنظامی در اوکراین از هزار نفر فراتر رفت

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در یک ماه جنگ در اوکراین حداقل ۱۰۳۵ نفر کشته و ۱۶۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹۰ کودک در میان کشته‌شدگان هستند و افزود به نظر می‌رسد ارقام واقعی به‌دلیل تأخیر در رسیدن گزارش از مناطق درگیری شدید، از جمله شهر محاصره‌شده ماریوپل، بسیار بیشتر باشد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز و خبرگزاری فرانسه/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG