لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

آمریکا هشت مقام یک شرکت پهپادسازی و دو ناو جنگی جمهوری اسلامی را تحریم کرد


تکه‌های پهپاد ایرانی منهدم‌شده بر فراز آسمان کی‌یف، پایتخت اوکراین
تکه‌های پهپاد ایرانی منهدم‌شده بر فراز آسمان کی‌یف، پایتخت اوکراین

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که هشت تن از مقامات ارشد شرکت پهپادسازی «پرآور پارس» از جمله فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران را به همراه دو ناو جنگی جمهوری اسلامی تحریم کرده است.

بر اساس این بیانیه که شامگاه جمعه ۱۴ بهمن در وب‌سایت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده منتشر شد، شرکت پرآورپارس با ساخت و آزمایش پهپاد برای نیروی دریایی و هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به طور ویژه در توسعه و تولید پهپاد شاهد-۱۷۱ نقش داشته است.

تحریم‌های تازه واشینگتن، هشت فرد وابسته به جمهوری اسلامی از جمله علیرضا تنگسیری، رئیس هیئت مدیره شرکت پرآور پارس و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران و نیز حسین شمس‌آبادی مدیرعامل این شرکت را شامل می‌شود.

شش تن دیگر از اعضای هیئت مدیره شرکت پرآور پارس شامل ابوالفضل ناظری نایب رئیس هیئت مدیره، محمد صادق حیدری موسی عضو هیئت مدیره پرآور پارس و از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران، و همچنین ابوالفضل صالح‌نژاد، ابوالقاسم والاگهر، محسن اسدی، ابوالفضل ناظری و محمدرضا محمدی روز جمعه به فهرست تحریم‌های خزانه‌داری افزوده شدند.

در همین زمینه رایان نلسون، معاون امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد در حالی‌که «نهادهای ایرانی به تولید پهپاد برای سپاه و دیگر نهادهای نظامی ایران، همچنین ارسال این پهپادها به روسیه برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های حساس این کشور ادامه می‌دهند، آمریکا نیز به هدف قرار دادن تمام عناصر برنامه پهپادی ایران ادامه خواهد داد».

پیشتر، وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا در روز ۱۱ بهمن، هفت شرکت و سازمان ایرانی، از جمله شرکت پرآور پارس را به‌دلیل کمک نظامی و ارسال پهپاد به روسیه تحریم کرده بود. اتحادیه اروپا نیز این شرکت را تحریم کرده است.

آمریکا از سپتامبر ۲۰۲۲ تا کنون پنج بسته تحریمی علیه اشخاص و نهادهای ایرانی دخیل در ارسال پهپاد به روسیه اعمال کرده است.

خزانه‌داری آمریکا همچنین در تحریمهای روز جمعه، ناوچه دنا و ناوبند مکران را در لیست سیاه قرار داد.

تابستان امسال ناوبند مکران ایران در رزمایش نظامی در آب‌های روسیه شرکت کرده بود. ناوچه دنا نیز تابستان پارسال عملیاتی شد.

آبان‌ماه امسال همچنین جمهوری اسلامی از «سفر بین‌قاره‌ای» ناوچه دنا و ناوبند مکران خبر داد و مدعی شد این ناوگروه با «مأموریت حرکت به دور کره زمین اعزام شده‌اند».

استفاده گسترده روسیه از پهپادهای انتحاری ایران علیه اهداف غیرنظامی، به‌ویژه زیرساخت‌های انرژی و مناطق مسکونی اوکراین انتقادات گسترده‌ جهانی را در پی داشته است.

ایران برای ماه‌ها ارسال پهپاد به روسیه را انکار می‌کرد اما در نهایت، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد که پهپادهای ایرانی به‌صورت محدود و قبل از جنگ اوکراین به روسیه تحویل داده شده است.

اوکراین اظهارات حسین امیرعبداللهیان را رد کرده و می‌گوید تاکنون صدها پهپاد ایرانی را ساقط کرده است.

اتحادیه اروپا نیز در تازه‌ترین اقدام، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را ۱۰ بهمن‌ماه به خاطر ارسال پهپاد توسط جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحریم کرد.

اتحادیه اروپا به همراه آمریکا، کانادا و بریتانیا پیشتر نیز تحریم‌هایی علیه اشخاص و نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی که در ساخت و ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه دخیل بودند، اعمال کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خزانه‌داری آمریکا و رادیو فردا؛ د.خ/ آ.ت
XS
SM
MD
LG