لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

آمریکا از برنامه تحریم شبکه‌های تامین‌کننده تسلیحات روسیه، از جمله ایران، خبر داد


والی آدیمو می‌گوید اقتصاد روسیه اکنون هیچ شباهتی به یک اقتصاد «گروه ۲۰» ندارد و بیشتر شبیه اقتصاد ایران و ونزوئلا شده است
والی آدیمو می‌گوید اقتصاد روسیه اکنون هیچ شباهتی به یک اقتصاد «گروه ۲۰» ندارد و بیشتر شبیه اقتصاد ایران و ونزوئلا شده است

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا از برنامه اعمال تحریم‌های جدید توسط ایالات متحده و متحدان آن علیه شبکه تامین‌کننده تسلیحات روسیه، از جمله بخش تولید پهپاد ایران خبر داد.

والی آدیمو روز سه‌شنبه دوم اسفند در آستانه اولین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تصریح کرد: واشینگتن و متحدانش تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در «روزهای آینده» اعلام خواهند کرد و بخش عمده آن پیگیری شبکه‌هایی است که به تسهیل فرار روسیه از تحریم‌ها کمک می‌کنند.

او گفت: «بنابراین در روزهای آینده، شاهد اقدامات بیشتری خواهید بود که ما با همکاری و هماهنگی متحدان و شرکای خود در سراسر جهان انجام خواهیم داد».

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت خود منتشر کرده، آقای آدیمو گفته است: کرملین انتظار داشت ظرف چند روز کی‌یف را تصرف کند و ظرف چند هفته کنترل اوکراین را در دست بگیرد. اما امروز، به‌دلیل شجاعت مردم اوکراین و حمایت ایالات متحده و متحدان‌مان، دولت دموکراتیک و منتخب مردم اوکراین کماکان پابرجاست و مردم اوکراین همچنان شجاعانه در برابر تهاجم غیرقانونی روسیه مقاومت می‌کنند.

او به تاثیر تحریم‌های جهانی علیه مسکو اشاره کرد و گفت: اقتصاد روسیه اکنون هیچ شباهتی به یک اقتصاد «گروه ۲۰» ندارد و بیشتر شبیه اقتصاد ایران و ونزوئلا شده است.

آقای آدیمو به کسری بودجه ۴۷ میلیارد دلاری دولت روسیه در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد و گفت در آینده، کنترل‌ها و تحریم‌های صادراتی ما برای جلوگیری از دسترسی روسیه به تجهیزات مورد نیاز برای جبران این خسارات ادامه خواهد یافت و اقتصاد روسیه هرچه بیشتر با مشکلات مالی مواجه خواهد شد: «هم‌اکنون توانایی روسیه برای جایگزینی بیش از ۹ هزار نوع قطعه تجهیزات نظامی از دست‌رفته از زمان شروع جنگ کاهش یافته، تولید در تأسیسات دفاعی کلیدی تعطیل شده و قطعات مورد نیاز برای ساخت تانک و هواپیما رو به اتمام است».

به‌گفته او، روسیه نیمی از تانک‌های خود را از دست داده و مجبور به استفاده از تسلیحات از رده خارج شده دوران اتحاد جماهیر شوری شده است، در حالی که ائتلاف ما تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار اوکراین قرار داده است.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه گفت: شرکت‌های چینی نیز تمایلی به کمک به روسیه ندارند و نمی‌خواهند از تجارت و اقتصاد جهانی منزوی شوند: «هم‌اکنون بیش از ۳۰ کشور صنعتی و قدرتمند جهان که نیمی از تولید ناخالص داخلی دنیا را در دست دارند، علیه تهاجم نظامی روسیه متحده شده‌اند و ما به همه کشورهایی که احتمالا به حمایت از روسیه برخیزند توضیح داده‌ایم که میان ما و روسیه باید انتخاب کنند و اگر تحریم‌ها را نقض کنند، دسترسی آن‌ها به بازارها و سیستم‌های مالی خود را قطع خواهیم کرد».

او گفت شرکت‌های چینی اگر بخواهند هم نمی‌توانند ریزتراشه‌های پیشرفته و حساس نظامی تحویل روسیه دهند، زیرا اصولا چنین تکنولوژی‌ای را ندارند و نزدیک به ۴۰ درصد از ریزتراشه‌های کمتر پیشرفته‌ای که روسیه از چین وارد می‌کند نیز معیوب است.

او به انسداد ۵۸ میلیارد دلار از دارایی‌های اولیگارش‌های روس اشاره کرد و گفت دارایی‌های بانک مرکزی روسیه نیز مسدود شده، کرملین با مشکلات مالی، و بخش صنعت و انرژی روسیه با چالشی بزرگ روبرو شده است.

حدود سه روز دیگر، ۲۴ فوریه، اولین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است.

آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، بریتانیا همراه با ژاپن و استرالیا طی یک سال گذشته تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرده‌اند که هدف عمده آن، کاهش درآمدهای کرملین برای پوشش هزینه‌های نظامی است.

کشورهای غربی همچنین چندین بسته تحریمی علیه افراد و نهادهای دخیل در ارسال صدها پهپاد به روسیه اعمال کرده‌اند. اوکراین همراه با کشورهای غربی می‌گوید روسیه با صدها پهپاد انتحاری تولید ایران به زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین حمله کرده است.

با استفاده از گزارش‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا و خبرگزاری رویترز/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG