لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

آمریکا طرح بهبود دفاع سایبری از تاسیسات و شبکه آبرسانی کشور را اعلام کرد


نمایی از سد اروویل در ایالت کالیفرنیا
نمایی از سد اروویل در ایالت کالیفرنیا

در اين طرح با استفاده از فناوری‌های جدیدتر سیستم‌های تشخیص خطر و هشدار تقویت می‌شوند و اطلاعات مربوطه با نهادهای امنیتی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

دولت آمریکا روز پنجشنبه هفتم بهمن طرح تقویت دفاع سایبری از تاسیسات و شبکه آبرسانی کشور را اعلام کرد.

این طرح بخشی از اقدامات گسترده‌تر برای مقابله با حملات سایبری به زیرساخت‌های حساس آمریکا از جمله شبکه‌های انتقال برق، نیروگاه‌ها و خطوط لوله انتقال گاز است.

مقامات ارشد دولت آمریکا می‌گویند تاسیسات آبرسانی کشور از شبکه اتوماتیک و الکترونیکی استفاده می‌کنند که در برابر حملات سایبری با هدف مسموم کردن ذخایر آب، قطع آبرسانی به مشتریان و ضربه زدن به زیرساخت‌های این شبکه آسیب‌پذیر هستند.

در اين طرح با استفاده از فناوری‌های جدیدتر سیستم‌های تشخیص خطر و هشدار تقویت می‌شوند، واکنش به چنین تهدیدهایی بهبود خواهد یافت و اطلاعات مربوطه با نهادهای امنیتی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

تحت تاثیر افزایش تعداد حملات سایبری به زیرساخت‌های حساس، شرکت‌های خصوصی و نهادهای دولتی در سال‌های اخیر که یکی از موارد برجسته آن حملات سایبری باج‌گیرانه به يک خط لوله انتقال گاز بود، دولت جو بایدن مقابله با این تهدیدها را در اولویت خود قرار داده است.

سال گذشته سامانه کامپیوتری یک تاسیسات آبرسانی در فلوریدا که انتقال آب به بیش از ۱۵ هزار مشتری را انجام می‌دهد مورد حمله هکرها قرار گرفت که هدف آن افزودن مواد خطرناک به ذخایر آب در این شبکه بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ژوئیه پارسال یک فرمان جدید امنیتی با هدف کنترل دقیق‌تر بر امنیت سایبری حساس‌ترین شرکت‌ها را امضا کرد.

او همزمان با امضای این فرمان هشدار داد که یکی از دلایل اصلی شروع جنگ بین آمریکا و کشورهای متخاصم می‌تواند حملات سایبری به ایالات متحده باشد. سخنان او تاکیدی بر ارزیابی‌های نهادهای امنیتی آمریکا در مورد افزایش خطر ناشی از هکرهای وابسته به روسیه ، چین، ایران و کره شمالی بود.

طرح جدید تقویت امنیت سایبری تاسیسات و شبکه آبرسانی در همکاری با اداره حفاظت از محیط زیست و شورای هماهنگی خدمات آبرسانی آمریکا اجرا خواهد شد.

به گفته مقامات دولت آمریکا اداره حفاظت از محیط زیست از تمامی شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه دعوت خواهد کرد که طرح را به صورت آزمایشی اجرا کنند ولی مشارکت در آن داوطلبانه خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG