لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

کامالا هریس: آمریکا برای حذف ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل تلاش می‌کند


کامالا هریس می‌گوید ایران به‌دلیل نادیده انگاشتن حقوق زنان و سرکوب وحشیانه مردم خود نشان داده که شایسته حضور در کمیسیون زنان نیست
کامالا هریس می‌گوید ایران به‌دلیل نادیده انگاشتن حقوق زنان و سرکوب وحشیانه مردم خود نشان داده که شایسته حضور در کمیسیون زنان نیست

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید ایالات متحده برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش می‌کند.

کامالا هریس روز چهارشنبه ۱۱ آبان در بیانیه‌ای اظهار داشت که دلیل این اقدام، نقض حقوق زنان توسط حکومت و سرکوب وحشیانه معترضان در ایران است.

ایران به تازگی دوره چهار ساله عضویت خود را در کمیسیون زنان سازمان ملل آغاز کرده است. هدف این کمیسیون که سالانه در ماه مارس جلسات خود را برگزار می‌کند، تقویت برابری جنسیتی و توانمندی زنان است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: «ایالات متحده معتقد است کشوری که به‌طور سیستماتیک حقوق زنان و دختران را زیر پا می‌گذارد نباید در هیچ تشکیلات بین‌المللی یا وابسته به سازمان ملل که از چنین حقوقی محافظت می‌کند نقش داشته باشد».

خانم هریس افزود: «ایران به‌دلیل نادیده انگاشتن حقوق زنان و سرکوب وحشیانه مردم خود نشان داده که شایسته حضور در کمیسیون زنان نیست».

روز گذشته نیز ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشستی با خبرنگاران در اظهاراتی مشابه گفته بود که دولت ایالات متحده می‌کوشد تا پیشنهادها برای حذف ایران را بررسی و آن را عملی کند.

او عضویت ایران در کمیسیون زنان سازمان ملل را «مشمئزکننده و ظالمانه» خوانده بود.

کمیسیون مقام زن ملل متحد دارای ۴۵ عضو است و بالاترین نهاد نظارتی سازمان ملل متحد در زمینه برابری جنسیتی و کمک به پیشرفت زنان در جهان به شمار می‌رود.

جنیفر گاویتو، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا، هم در گفت‌وگو با رادیوفردا از اخراج ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل حمایت کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نشستی غیررسمی برای بررسی اعتراضات ایران برگزار کرد که در آن بسیاری از نمایندگی‌های دائم کشورهای جهان با محکوم کردن سرکوب‌های حکومت جمهوری اسلامی، از معترضان در ایران حمایت کردند.

تنها دو کشور روسیه و چین خواهان عدم دخالت جامعه بین‌المللی در این موضوع شدند. این دو کشور روابط بسیاری نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در واکنش به این نشست، ایالات متحده و متحدانش را متهم کرد که از جایگاه سازمان ملل برای «پیشبرد بیشتر دستور کار سیاسی خود» استفاده می‌کنند.

امیر سعید ایروانی در عین حال خواستار بایکوت این نشست شد ولی ۱۵ کشور عضو شورای امنیت این تقاضا را نادیده گرفتند.

ایران از زمان جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای بوده که تاکنون دستکم ۲۷۷ کشته برجا گذاشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG