لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

هشدار آمریکا: ایران و روسیه به سمت «مشارکت دفاعی» کامل پیش می‌روند


جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، می‌گوید مسکو و تهران مشغول بررسی راه‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای استفاده در تهاجم نظامی به خاک اوکراین هستند
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، می‌گوید مسکو و تهران مشغول بررسی راه‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای استفاده در تهاجم نظامی به خاک اوکراین هستند

دولت آمریکا در مورد «همکارهای گسترده نظامی» ایران و روسیه هشدار داد و این «مشارکت دفاعی» کامل میان دو کشور همسایه را برای اوکراین، همسایگان ایران و جهان «زیانبار» خواند.

دولت جو بایدن روز جمعه ۱۸ آذر اعلام کرد که روسیه در قبال دریافت پهپادهای انتحاری از جمهوری اسلامی برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین، در حال آماده شدن برای ارائه کمک‌های نظامی پیشرفته به حکومت ایران از جمله سامانه‌‌های دفاع هوایی، بالگردها و جت‌های جنگنده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در یک نشست خبری با استناد به ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد گسترش همکاری‌های نظامی و تسلیحاتی دو کشور همسایه گفت روسیه به ایران، «سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را ارائه می‌کند که روابط دو کشور را به یک مشارکت دفاعی تمام‌عیار مبدل خواهد کرد».

این مقام آمریکایی گزارش داد که مسکو و تهران مشغول بررسی راه‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای استفاده در تهاجم نظامی به خاک اوکراین هستند.

به گفته آقای کربی، هم‌زمان روسیه مشغول آموزش خلبانان ایرانی برای استفاده از جنگنده سوخو-35 است و جمهوری اسلامی قادر خواهد بود ظرف یک‌سال این جنگنده را از مسکو تحویل بگیرد.

او یادآور شد که این جنگنده‌ها، «نیروی هوایی ایران را در مقایسه با همسایگان منطقه‌ای آن به میزانی چشمگیر تقویت خواهند کرد».

سخنگوی شورای امنیت آمریکا روز جمعه همچنین اعلام کرد که این کشور یک بسته کمک تسلیحاتی دیگر به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار برای تقویت دفاع ضد هوایی در برابر پهپادها به اوکراین ارائه خواهد کرد.

جان کربی تاکید کرد که واشینگتن از تمامی امکانات خود برای مختل کردن این همکاری از جمله در مورد ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه استفاده خواهد کرد.

او افزود که دولت آمریکا از متحدان خود خواسته است گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه را با دقت دنبال کنند و به آن واکنش نشان دهند.

آمریکا همچنین از اعمال تحریم‌های جدید واشینگتن علیه سه شرکت روسی فعال در زمینه «خرید و استفاده از پهپادهای ایرانی» خبر داده است.

«روسیه مشغول توسعه زرادخانه هسته‌ای خود است»

همسو با تازه‌ترین تحولات جنگ در اوکراین، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه هشدار داد که روسیه مشغول توسعه و نوسازی زرادخانه هسته‌ای آن کشور است. سخنان آقای آستین بر پایه نتایج جدیدترین گزارش وزارت دفاع آمریکا در مورد سلاح‌های هسته‌ای است.

کارشناسان تخمين می‌زنند که روسیه با حدود شش هزار کلاهک هسته‌ای بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی جهان را دارد.

آمریکا و روسیه، روی‌هم‌رفته، صاحب حدود ۹۰ درصد از سلاح‌های هسته‌ای جهان هستند که قدرت تخریبی آن‌ها برای چند بار نابود کردن کامل کره زمین کافی است.

وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود در مراسم معارفه فرماندهان جدید ستاد فرماندهی استراتژیک ارتش آمریکا که هدایت زرادخانه هسته‌ای این کشور را برعهده دارد، تصریح کرد: «روسیه در حال توسعه و نوسازی زرادخانه هسته‌ای خود است. همزمان با تداوم تهاجم نظامی بی‌دلیل و ناعادلانه روسیه به اوکراین ولادیمیر پوتین به شکل غیرمسئولانه‌ای تهدیدهای هسته‌ای را تکرار می‌کند.»

دولت روسیه اعلام کرده که در سال ۲۰۲۳ به نوسازی و توسعه زیر ساخت‌های نیروهای هسته‌ای خود توجه ویژه‌ای خواهد کرد.

در همین زمینه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز جمعه در یک نشست خبری تهدید کرد هر کشوری که با سلاح‌های هسته‌ای به روسیه حمله کند از روی زمین محو خواهد شد.

او بار دیگر مدعی شد که روسیه هیچ قصدی برای شروع جنگ هسته‌ای و کاربرد پیشدستانه این سلاح‌ها ندارد ولی با استفاده از سلاح‌های مافوق صوت خود می‌تواند به هرگونه حمله اتمی با قدرت پاسخ دهد.

این اظهارات در شرایطی است که رییس جمهوری روسیه روز ۳۱ شهریور امسال تهدید کرده بود مسکو برای دفاع از امنیت و قلمرو خود از تمامی سلاح‌های تخریب گسترده استفاده خواهد کرد و به غرب هشدار داد که سخنان او بلوف نیست.

البته مقامات ارشد روسیه بارها ادعا کرده‌اند که غرب سخنان آن زمان آقای پوتین را نادرست تعبیر کرده است.

در هفته‌های اخیر قرار بود آمریکا و روسیه مذاکرات بر سر پیمان «استارت نو» را که هدف آن کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو طرف است از سر بگیرند.

روسیه چند روز پیش از تاريخ تعیین‌شده برای شروع مذاکرات انصراف «یک‌جانبه» خود را اعلام و آمریکا را به رفتار «ضد روسی» و «دستکاری» مفاد این پیمان در راستای منافع خود متهم کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان، رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ ش.ر./ آ.ت.
XS
SM
MD
LG