لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

مایک پومپئو: آمریکا اجازه خرید سلاح را به ایران نخواهد داد


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که «کاستی‌های توافق هسته‌ای با ایران بسیار است».
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که «کاستی‌های توافق هسته‌ای با ایران بسیار است».

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید که آمریکا به ایران اجازه نخواهد داد با پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، اقدام به خرید سلاح کند.

مایک پومپئو روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت در یک کنفرانسی خبری گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم که این اتفاق رخ دهد. ما با شورای امنیت سازمان ملل همکاری می‌کنیم تا تحریم فروش سلاح [به ایران] تمدید شود».

او افزود: «ما به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد که چنین اقدامی بکند. ایالات متحده در حال ارزیابی همه گزینه‌هاست تا به نتیجه برسد چگونه می‌تواند این کار را بکند».

ممنوعیت دادوستد تسلیحاتی با ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اکتبر امسال پایان خواهد یافت. این تحریم پنج ساله جزو شروط توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بود که سال ۲۰۱۴ به‌دست آمد.

ایالات متحده اردیبهشت سال ۹۷ از این توافق خارج شد و اکنون نیز در صدد پیدا کردن راهی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران را به بریتانیا، فرانسه و آلمان داده که هر سه آنها از طرف‌های توافق هسته‌ای با تهران هستند.

این گزارش به نقل از یک مقام آمریکایی می‌افزاید اما این پیش‌نویس هنوز در اختیار ۱۱ عضو دیگر شورای امنیت از جمله روسیه و چین قرار نگرفته است.

روسیه و چین نیز که هر دو جزو طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران هستند در شورای امنیت حق وتو دارند. در عین حال گزارش‌هایی مبنی بر تمایل این دو کشور برای فروش سلاح به ایران منتشر شده است.

مایک پومپئو اظهار داشت: «کاستی‌های توافق هسته‌ای با ایران بسیار است. یکی از آنها نیز همین مورد است... که چین، روسیه و دیگر کشورها در سراسر جهان، همگی می‌توانند از ماه اکتبر به ایران سلاح‌های متعارف بفروشند».

او افزود: «ما از سه کشور اروپایی می‌خواهیم که در این زمینه اقدام کنند. آنها توانایی چنین کاری را دارند».

وزیر خارجه آمریکا دو روز پیش نیز گفته بود که «بزرگ‌ترین کشور ضدیهود و حامی تروریسم نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های متعارف را داشته باشد».

واشینگتن پیش از این نیز بارها از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود که ممنوعیت خرید و فروش سلاح را برای ایران تمدید کند، اما پرسش این است که آیا روسیه و چین با این درخواست همراهی می‌کنند یا نه.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG