لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

مقام آمریکایی آزاد کردن بخشی از دارایی‌های مسدودشده ایران را تکذیب کرد


یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشینگتن فری بیکن با «غیردقیق» نامیدن گزارش‌های انتشار یافته در مورد «آمادگی واشینگتن برای آزاد کردن بخشی از دارایی‌های مسدود ایران در کشورهای مختلف»، تأکید کرد که تحریم‌ها کاهش نخواهد یافت.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت که مقامات رژیم ایران عامدانه گزارش‌های گمراه‌کننده منتشر می‌کنند.

اشاره این مقام آمریکایی ظاهراً به اظهاراتی از سوی مقامات ایران مانند عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران است که چهارشنبه گذشته گفته بود «با تلاش‌های وزیر خارجه و بانک مرکزی، بخشی از منابع مسدود شده ایران در بعضی از کشورها و بانک‌های کشورهایی که با ایران مراوده داشتند، آزاد خواهد شد».

آقای همتی گفته بود که از این منابع «آزاد شده» برای «تأمین دارو و تجهیزات پزشکی و ورود تدریجی آنها به کشور استفاده خواهد شد» و این امر «قطعاً به رفاه مردم منجر خواهد شد». وی در همین حال، توضیح بیشتری نداده بود.

اما مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به واشینگتن فری‌بیکن گفت که ایران همواره به منابع کافی برای تأمین نیازمندی‌های بشردوستانه در راستای منافع مردم ایران «دسترسی داشته است».

این مقام آمریکایی جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که پول مردمش را صرف اهداف تروریستی و گروه‌های نیابتی کرده در حالی که ایرانیان سزاوار شرایط بهتری هستند.

پیش از این، وب‌سایت خبری «میدل ایست آی» نیز روز جمعه ۸ فروردین نیز از قول «منابع آگاه» نوشته بود که ایالات متحده «آماده است» برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران در برخی کشورها معافیت قائل شود.

ایران در روزهای گذشته از صندوق بین‌المللی پول برای مبارزه با کرونا، دریافت یک کمک پنج میلیارد دلاری را درخواست کرد اما مقامات تهران اذعان دارند که این، یک روند طولانی خواهد بود و آمریکا نیز مسیر اعطای کمک این صندوق به ایران را سد خواهد کرد.

با وجود این، علی‌رضا رحیمی، نماینده مجلس از تهران، هفته گذشته در توئیترش نوشت که صندوق بین‌المللی پول با «بخش قابل توجهی» از درخواست ایران موافقت کرده است. این امر از سوی این صندوق که مقر آن در آمریکا است، تأیید یا رد نشده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، میشل باشله، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل و شماری از شخصیت‌های جهانی دیگر و همچنین چند کشور از جمله روسیه و ونزوئلا که آنها نیز مورد تحریم‌های آمریکا هستند، در روزهای گذشته خواهان رفع یا دست کم کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند تا تهران بتواند با بحران کرونا مبارزه موثرتری انجام دهد.

یازده سناتور آمریکایی نیز درخواست مشابهی را در روزهای گذشته مطرح کردند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، خاطر نشان کرده که آمادگی واشینگتن برای اعطای کمک به ارزش یکصد میلیون دلار به کشورهای نیازمند، از جمله ایران، برای مبارزه با کرونا به قوت خود باقی است و کافی است ایران آن را بپذیرد.

XS
SM
MD
LG