لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

امارات متحده عربی دانشجوی بریتانیایی محکوم به جاسوسی را عفو و آزاد کرد


متیو هجز دانشجوی بریتانیایی
متیو هجز دانشجوی بریتانیایی

دولت امارات متحده عربی روز دوشنبه اعلام کرد دانشجوی بریتانیایی را که به جرم جاسوسی به حبس ابد محکوم شده بود عفو و آزاد کرده است.

در همین زمینه رویترز گزارش داده است متیو هجز بامداد روز سه شنبه از طریق پرواز هوایی عازم بریتانیا شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس با آزادی متیو هجز، به این ترتیب یک بحران دیپلماتیک بین آن کشور و یکی از متحدان غربی مهم آن پایان می یابد هرچند امارات کماکان ادعا می کند که این فرد برای‌ام آی ۶، اداره امنیت خارجی بریتانیا جاسوسی می کرده است.

بازداشت، چندین ماه زندان و محکوميت متیو هجز دانشجوی بریتانیایی در هفته گذشته در شرایطی اتفاق می افتد که مناسبات بریتانیا و امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۱ و جنبش‌های سیاسی که به بهار عربی شهرت یافت دچار مشکل شده و تحت تاثیر دخالت نیروهای امارات در جنگ داخلی یمن و تحریم قطر تا حدی تیره شده است.

با این وجود کماکان دهها هزار نفر از شهروندان بریتانیایی در امارات مشاغل پردرآمدی دارند و هزاران نفر دیگر هر ساله بعنوان گردشگر به این شیخ نشین سفر می کنند.

مقامات امارات متحده عربی تاکید می کنند که علیه متیو هجز مدارک قوی دارند. در يک کنفرانس خبری در ابوظبی که با عجله ترتیب داده شد مقامات آن کشور ویدئوی کوتاهی را پخش کردند که در آن متیو هجز ظاهرا به فعالیتهای جاسوسی خود اعتراف می کند.

جابر اللمیک، یکی از مقامات شورای ملی رسانه‌ای امارات گفت:«او یک دانشجوی پاره وقت مقطع دکترا و یک تاجر پاره وقت ولی یک مامور تمام وقت دستگاههای جاسوسی است. آقای هجز به جاسوسی محکوم شده است.»

او افزود:«او برای سرقت اطلاعات حساس امارات متحده عربی به این کشور آمده بود.»

همسر آقای هجز در مصاحبه‌ای با بی‌بی سی گفت:«از پنجم ماه مه امسال که بازداشت شد او دوران سختی را در زندان گذرانده است و من مطمئن هستم که او جاسوس نیست.»

جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا ضمن استقبال از خبر آزادی متیو هجز در شبکه توئیتر نوشت «خبر عالی است.»

او افزود که بریتانیا جرایمی که علیه آقای هجز عنوان شده است را قبول ندارد ولی از حکومت امارات برای حل سریع این مسئله تشکر کرد. آقای هانت گفت:«ما هیچ مدرکی در تایید این ادعا ندیده ایم و بریتانیا از طرح این اتهامات به شدت متعجب است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می کند که هفته گذشته پس از محکومیت متیو هجز به حبس ابد حکومت امارات متحده عربی از سوی جامعه بین المللی به شدت تحت فشار قرار گرفت.

خلیفه بن زاید آل نهیان حاکم ابوظبی و رییس حکومت امارات متحده عربی روز یکشنبه در آستانه فرا رسیدن روز ملی این کشور متیو هجز همراه با ۷۸۰ نفر دیگر را عفو کرد.

جابر اللمیک یک مقامات اماراتی روز دوشنبه گفت متیو هجز در دوران زندان همواره به وکلا و پزشکان دسترسی داشته و مقامات سفارت بریتانیا نیز در جلسه دادگاه او حضور داشتند.

او در کنفرانس خبری حاضر نشد به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

خبرگزاری دولتی امارات در گزارشهای خود ادعا کرد که متیو هجز در زمینه سامانه‌های تسلیحاتی، وضعیت اقتصادی، مشارکت امارات در جنگ یمن و مقام‌های مهم حکومت از جمله اعضای خاندان حاکم بر کشور برای ادارات جاسوسی بریتانیا اطلاعات جمع آوری می کرد.

کارشناسان معتقدند بعید است این حادثه مناسبات دو کشور را کاملا تغییر دهد ولی مسلما مدتها طول خواهد کشید تا تاثیرات منفی آن برطرف شود.

با استفاده از گزارشهای رویترز و آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG