لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

امارات رسما تحریم‌های اسرائيل را لغو کرد


۱۶ روز پس از اعلام توافق اسرائيل و امارات برای عادی‌سازی روابط دو کشور، خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، با صدور یک فرمان به طور رسمی قانون تحریم اسرائیل را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، با صدور این فرمان، مقام‌ها و شرکت‌های این کشور اجازه دارند که به انعقاد قراردادهای تجاری و مالی با شرکت‌ها و دولت اسرائيل بپردازند.

خبر توافق دو کشور برای عادی‌سازی روابط که با میانجی‌گری دولت آمریکا انجام شد، روز ۲۳ مرداد اعلام شد.

امارات پس از مصر و اردن سومین کشور جهان عرب محسوب می‌شود که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد.

در اولین گام پس از لغو رسمی تحریم‌های اسرائیل توسط امارات، قرار است روز دوشنبه، ۱۰ شهریور، اولین پرواز مستقیم بین اسرائیل و امارات از طریق فرودگاه تل‌آویو به مقصد ابوظبی انجام شود.

تیرماه امسال نیز دولت امارات در راستای مبارزه با کرونا دو قرارداد با شرکت‌های فن‌آوری پزشکی اسرائیلی امضا کرد. انتظار می‌رود در روزهای آینده گزارش‌های بیشتری در زمینه عقد قراردادهای تجاری منتشر شود.

رسانه‌های اسرائیلی در گزارش‌هایی که درباره این توافق منتشر کرده‌اند، نوشته بودند پس از عادی‌سازی روابط دو کشور، توافق‌های گردشگری، فن‌آوری، نفت و همکاری در عرصه‌های دیگر، فرصت‌های اقتصادی عظیمی را در برابر اسرائیلی‌ها گشوده است.

عادی‌سازی روابط دو کشور اما منتقدانی هم داشته است. حکومت ایران، ترکیه و گروه‌های فلسطینی به شدت از این تصمیم دولت امارات انتقاد کرده‌ و آن را «خیانت» توصیف کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران به امارات هشدار داده که نباید پای اسرائيل را به منطقه خلیج فارس باز کنند.

محمد باقری، رئيس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با انتقاد شدید از عادی‌سازی روابط امارات و اسرائيل، گفت بعد از این نیروهای نظامی ایران «با محاسبات دیگری» به امارات نگاه خواهند کرد.

وزارت خارجه امارات در واکنش به این انتقادات، علاوه بر احضار سفیر ایران در امارات، حمله لفظی مقامات ایران را غیرقابل قبول، غیرمسئولانه، مداخله‌جویانه و نقض حاکمیت ملی این کشور عنوان کرده است.

در نقطه مقابل اما مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند یکی از پیامدهای فشار حداکثری بر ایران، عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل بوده است.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با رادیوفردا با اشاره به این موضوع گفت که برجام از دید امارات و اسرائیل، خیانت به امنیت‌ این کشورها بود.

او با دفاع اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای گفت اگر دولت آمریکا استراتژی‌ اشتباه در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، «ایجاد تفاهم میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اسرائیل غیرممکن می‌شود».

مقام‌های دولت آمریکا و اسرائیل در روزهای گذشته از احتمال عادی‌سازی روابط کشورهایی عربی دیگر با اسرائیل از جمله بحرین و عمان خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG