لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

امارات خبر خواسته‌اش از آمریکا برای «مقابله جدی‌تر با ایران» را نادرست خواند


مقام‌های امارات متحده عربی می‌گویند که گزارش روز سه‌شنبه روزنامه وال‌استریت جورنال مبنی بر این‌که امارات متحده «خواستار واکنش جدی‌تر آمریکا به توقیف نفتکش‌ها» به دست ایران شده، «تصویر غلطی» از گفت‌وگوهای بین دو کشور به‌ دست می‌دهد.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال روز سه‌شنبه، ۹ خرداد، نوشت که امارات متحده عربی به دنبال توقیف دو نفتکش توسط ایران، آمریکا را «تحت فشار» قرار داده است تا اقدامات جدی‌تری برای مقابله با جمهوری اسلامی در خلیج فارس انجام دهد.

این روزنامه همچنین نوشت که به دنبال این درخواست امارات متحده عربی، نیروی دریایی آمریکا تعداد گشت‌های دریایی خود در منطقه خلیج فارس را افزایش داده است.

با این حال در بیانیهٔ روز چهارشنبه مقام‌های اماراتی تأکید شده است که این کشور، پس از ارزیابی مناسبات امنیتی خود، دو ماه پیش از ائتلاف امنیتی دریایی خاورمیانه به رهبری ایالات متحده خارج شده است.

ائتلاف امنیتی یادشده، یک گروه عملیاتی متشکل از ۳۴ کشور است که مقر آن در پایگاه دریایی ایالات متحده در بحرین قرار دارد.

حوزه عملیاتی این ائتلاف، دربرگیرنده مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان است که از سال ۲۰۱۹ به این‌سو و همزمان با بالا گرفتن تنش بین ایالات متحده و ایران، شاهد یک رشته حملات به کشتی‌ها بوده است.

پنج هفته پیش از این، ایران دو نفتکش را ظرف یک هفته در آب‌های خلیج فارس در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد. نفتکش دوم، به نام «نیووی»، از دبی به سمت بندر فجیره امارات در حال حرکت بود.

در بیانیه تازه مقام‌های اماراتی آمده است که این کشور «متعهد به گفت‌وگو و تعامل دیپلماتیک برای پیشبرد امنیت و ثبات منطقه، و متعهد به تضمین امنیت کشتیرانی در آب‌های خود مطابق با قوانین بین‌المللی است.»

انتشار بیانیه از سوی امارات متحده در مورد «انتشار تصویر غلط» از رویکرد امارات نسبت به فعالیت‌های ایران در خلیج فارس پس از آن بیان می‌شود که در دو ماه گذشته، تهران با ریاض تجدید رابطه کرده و کشورهای عربی منطقه سیاست نرم‌تری در برابر جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه، اسفندماه گذشته در مورد توافق ایران و عربستان برای بازگشت روابط گفته بود که از این همگرایی «استقبال می‌کنیم و از نقش چین در این زمینه نیز تمجید می‌کنیم.»

چین در پی سفر پاییز گذشته شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور به عربستان، نقش خود در منطقه را افزایش داده و از جمله میانجی‌گر آشتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان بوده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، دهم خردادماه، در پیامی توییتری از دیدار حسین امیرعبداللهیان با خلیفه شاهین المرر، وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی، در تهران خبر داد و از امارات به عنوان «شریک تجاری مورد اعتماد» یاد کرد.

XS
SM
MD
LG