لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

مقام اماراتی: در حال کار برای فرستادن سفیر به تهران هستیم


انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی
انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات متحده عربی، روز جمعه ۲۴ تیرماه، گفت که امارات در حال تلاش برای پل زدن دوباره به ایران و اعزام سفیر خود به تهران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای قرقاش که روز جمعه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت اضافه کرد که ایده «رویکرد تقابلی» با ایران «چیزی نیست که ابوظبی از آن حمایت کند».

انرو قرقاش گفت: «مکالمه ما ادامه دارد... در حال کار برای فرستادن سفیر به تهران هستیم. در تمام حوزه‌های بازسازی پل‌ها میان دو کشور تلاش می‌کنیم.»

این مقام رسمی افزود که ابوظبی همچنان در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به طور جدی نگران است، اما می‌خواهد برای یافتن راه‌ حل‌های دیپلماتیک سخت تلاش کند.

مشاور حاکم ابوظبی در پاسخ به سوالی در مورد صحبت درباره ائتلاف ضدایرانی برای مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز گفت که ناتوی خاورمیانه تنها یک «تئوری» است و برای ابوظبی رویارویی با ایران به عنوان یک گزینه مطرح نیست.

امارات که پس از قطع رابطه عربستان با ایران، روابط خود با تهران را به سطح کاردار کاهش داده بود، مدتی است که روابط مستقیم با ایران را آغاز کرده و از جمله وزیر محیط زیست این کشور اوایل این هفته در تهران بود.

انور قرقاش آبان‌ماه سال گذشته نیز خبر داده بود که امارات در حال برداشتن گام‌هایی برای تنش‌زدایی با ایران است.

چند روز پس از این اظهارات، علی باقری کنی،‌ معاون وزیر خارجه ایران، به امارات سفر کرد و با آقای قرقاش دیدار کرد و از توسعه روابط دو کشور سخن گفت.

ایران و امارات دارای اختلافات ارضی نیز هستند و امارات همواره‌ ادعاهایی را بر سر جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح می‌کند.

اعلام موضع مقام اماراتی یک روز پس از آن رخ می‌دهد که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، و یائیر لاپید، نخست‌ وزیر دولت انتقالی اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۲۳ تیرماه، در یک نشست مشترک «اعلامیه اورشلیم» را در برابر خبرنگاران رسانه‌ها امضا کردند.

«اعلامیه اورشلیم» در چهار صفحه‌ بر تعهد رهبران دو کشور بر جلوگیری از دستیابی به ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای تاکید دارد و در آن آمده که ایران «هرگز» به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG