لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

یک ایرانی- آمریکایی مدیر ارشد «اوبر» شد


دارا خسروشاهی در سال ۲۰۱۶، با حقوق سالیانه ۹۶ میلیون دلار، رتبه نخست را در بین مدیران حوزه تکنولوژی آمریکا به دست آورد.
دارا خسروشاهی در سال ۲۰۱۶، با حقوق سالیانه ۹۶ میلیون دلار، رتبه نخست را در بین مدیران حوزه تکنولوژی آمریکا به دست آورد.

شرکت «اوبر» دارا خسروشاهی، یک ایرانی - آمریکایی، را به عنوان مدیراجرایی ارشد خود انتخاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای خسروشاهی، ۴۸ ساله، مدیر ارشد شرکت مسافرتی «اکسپدیا» بوده که در مدت ۱۲ سال توانست این شرکت را در سفرهای آنلاین ارتقا ببخشد. درآمد این شرکت تحت مدیریت آقای خسروشاهی از ۲.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ به ۸.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت.

دارا خسروشاهی، جایگزین تراویس کالانیک، یکی از بنیانگذاران اوبر خواهد شد که دو ماه پیش از مدیرعاملی این شرکت کناره‌ گرفت. این اقدام آقای کالانیک سبب شد تا ارزش سهام اوبر کاهش پیدا کند.

اعضای هیئت مدیره اوبر در حالی دارا خسروشاهی را برگزیدند که او پس از «مگ ویتمن» مدیر اجرایی «اچ پی» و جف ایملت مدیر «جنرال الکتریک» سومین گزینه پیشنهادی این سمت بود.

با این همه به نوشته رویترز، آقای خسروشاهی که در دو حوزه حمل و نقل و تکنولوژی سابقه فعالیت دارد، با سابقه افزایش ۷۶۰ درصدی ارزش سهام شرکت اکسپدیا، گزینه مناسبی برای پذیرفتن مسئولیت با شرکت اوبر با ارزش ۶۸ میلیارد دلار بود.

اوبِر یک اپلیکیشن برای گرفتن تاکسی است که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل ارزان و در دسترس بودن، صنعت تاکسیرانی را در بسیاری نقاط جهان متحول کرده است.

اوبِر مخا‌لف‌های سرسختی نیز دارد، از جمله گفته می‌شود که آقای خسروشاهی در اولین اقدامات باید در دادگاهی با شکایت شرکت گوگل حاضر شود. شرکت «آلفابت» که مرتبط با گوگل است، اوبر را به دزدیدن «اطلاعات محرمانه» درباره اتوموبیل‌های خودران متهم کرده است.

خانواده خسروشاهی

دارا خسروشاهی، فرزند حسن خسروشاهی، یکی از اعضای خانواده بزرگ خسروشاهی است. این خانواده پیش از انقلاب گروه صنعتی مینو، کارخانه تولی‌پرس و شرکت سرمایه‌گذاری البرز را پایه‌گذاری کردند.

دارا خسروشاهی پس از انقلاب اسلامی به همراه خانواده‌اش ایران را ترک کرد. به نوشته برخی رسانه‌ها، زمانی که پدر آقای خسروشاهی، برای مراقبت از پدرش، به ایران بازگشت، با شش سال حکم زندان روبرو شد. بنابر این گزارش آن زمان دارا ۱۳ سال داشت و در نیویورک با مادر و دو برادرش زندگی می‌کرد.

او در سال ۲۰۱۶ با حقوق سالیانه ۹۶ میلیون دلار، رتبه نخست را در بین مدیران حوزه تکنولوژی آمریکا به دست آورد.

XS
SM
MD
LG