لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

بازگشایی ورزش حرفه‌ای آمریکا با نبردهای سازمان یواف‌سی


با برگزاری ۱۱ مبارزه رزمی مهیج در جکسون‌ویل فلوریدا، ورزش حرفه‌ای در آمریکا رسماً بازگشایی شد.

لیگ‌های ورزشی معتبر در سراسر جهان تعطیلند اما سازمان یواف‌سی (UFC) پس از تعویق مکرر مسابقاتش سرانجام توانست مجوزهای قانونی برای برگزاری رقابت‌ها بدون حضور تماشاگران را به دست بیاورد.

این در حالی است که رونالدو سوزا از برزیل فقط دو روز پیش از مبارزه‌ها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، ناگزیر به کناره‌گیری شد.

پیشتر حبیب نورماگمدف (نورمحمدف) دارنده کمربند قهرمانی این سازمان نیز به دلیل محدودیت‌های مسافرتی امکان شرکت در این رقابت‌ها را از دست داده بود.

۲۴۹مین رویداد سازمان یواف‌سی اولین مسابقات حرفه‌ای ورزشی آمریکا از زمان شیوع ویروس کروناست که تعطیلی همه تجمعات و رویدادهای گروهی را در پی داشته است.

به تدریج، تمرینات گروهی برخی باشگاه‌ها آغاز شده اما هنوز قطعیتی دربارهٔ زمان از سرگیری رقابت‌های ورزشی در اروپا و آمریکا وجود ندارد.

سی‌ان‌ان در گزارش خود از بازگشایی ورزش آمریکا در هنگامه کرونا نوشت: «ورزش‌دوستان برای هیجان به خارش افتاده‌اند و فقط سازمان یواف‌سی ممکن است پاسخی برایشان داشته باشد».

در این رقابت‌ها تونی فرگوسن که طی هشت سال گذشته شکست‌ناپذیر مانده بود، باید با حبیب نورماگمدف مبارزه می‌کرد. نبرد آنها در سالیان اخیر ۵ بار قطعی شده و هر بار به دلیلی متفاوت، سر نگرفت.

از مصدومیت دنده تا آسیب ریوی و کلیوی که به تناوب یکی از آنها را در آستانه مسابقه، وادار به انصراف کرد.

پنجمین بار، کرونا امکان مسافرت را از حبیب سلب کرد تا جاستین گجی فقط یک ماه قبل، جایگزین او شود.

این تغییر به آن معنا بود که مبارزه بر سر «کمربند قطعی» بین تونی و حبیب، به رقابت برای «کمربند پاره وقت» بین جاستین و تونی تبدیل می‌شود.

جاستین گجی که از نگاه کارشناسان ام‌ام‌ای (MMA) یا هنرهای رزمی-ترکیبی بخت ناچیزی برای پیروزی داشت، پیش از پا گذاشتن به قفس به مربیانش گفت: «برای مردن آماده‌ام».

جالب اینکه گجی برای اولین بار در زندگی‌اش گام به راند پنجم گذاشت. وقتی پیروزی بزرگ را رقم زد، جو روگان (گزارشگر) پرسید چرا کمربند پاره وقت را پرتاب کردی؟ گجی پاسخ داد: چون دائمی‌اش را می‌خواهم.

او نورماگمدف شکست‌ناپذیر (عقاب قفقاز) را «بهترین در جهان» معرفی کرد اما از تمایل خودش به رویارویی با او خبر داد.

سوای حبیب، کانر مک‌گرگور هم به قفس مبارزه برگشته و رقابت بین ستارگان این وزن، همچنان ادامه خواهد داشت.

حبیب نورماگمدف بخاطر تسلط به کشتی آزاد، سال‌هاست مشتزن‌های یواف‌سی را از دم تیغ می‌گذراند اما جاستین گجی ستاره زمانه کرونا، خودش قهرمان کشتی ایالت آریزونا بوده.

گجی علاوه بر تصاحب موقت کمربند، جوایز ویژه برترین اجرای شب، و بهترین مبارزه شب را نیز از آن خود کرد.

او طی رکوردی منحصر به فرد در ۷ مبارزه‌ای که تاکنون برای یواف‌سی انجام داده ۹ بار توانسته این جوایز را کسب کند و هیچ مسابقه‌ای را بدون یکی از این دو جایزه ترک نکرده.

بامداد یکشنبه حبیب با عکسی که جاستین گجی پشت سرش نشسته بود، به زبان روسی توئیت کرد: «در این وزن، همیشه شیرهای گرسنه پشت سرت کمین گرفته‌اند. اگر وا بدهی تمام می‌شوی. اما من پیش از شلیک و ضربه نخواهم افتاد. جنگ ادامه دارد».

پیروزی دور از انتظار جاستین گجی در برابر تونی فرگوسن آنهم با اعلام ناک‌اوت از سوی داور، نبرد آخر فلوریدا بود.

پیش از آن هنری سهودو قهرمان کشتی آزاد المپیک پکن برای دفاع مجدد از کمربند قهرمانی‌اش توانست با ضربه دفاع‌ناپذیر زانو، دومنیک کروز را در راند دوم تسلیم کند.

فرانسیس انگانو هم در مبارزه‌ای جذاب، طی ۱۸ ثانیه توانست جرزینیو روزنستروک را از پا در بیاورد. جمع مدت زمان چهار مبارزه آخر فرانسیس انگانو در یواف‌سی کمتر از دو دقیقه و نیم است.

انگانو در فقر مطلق از کامرون خارج شد و در ۲۶ سالگی، در پاریس خیابان خواب بود. حالا جایگاه دوم رنکینگ وزن آخر یواف‌سی را در اختیار دارد. با بنیاد خیریه‌ای برای تحقق رویاهای ورزشی نوجوانان کامرونی.

XS
SM
MD
LG