لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

مارگارت اتوود برای کتابی که هنوز منتشر نشده نامزد جایزه «بوکر» شد


مارگارت اتوود (۲۰۱۷)
مارگارت اتوود (۲۰۱۷)

مارگارت اتوود با رمانی که هنوز منتشر نشده مجدداً نامزد دریافت جایزه ادبی «بوکر» شده است.

به‌ گزارش روزنامه گاردین، هیئت انتخاب جایزه بوکر اعلام کرده‌اند که بنا به توافق‌نامه میان این جایزه و ناشر این نویسنده نامدار کانادایی اجازه‌ بیان هیچ‌ گونه توضیحی درباره این رمان ندارند و فقط آن را «ترسناک و [در عین حال] شوق‌انگیز» توصیف کرده‌اند.

این رمان با عنوان «وصیت‌ها» قرار است در ماه سپتامبر، کمتر از دو ماه دیگر، منتشر شود.

مارگارت اتوود در آذرماه سال ۱۳۹۷ از انتشار رمان تازه‌اش در سال جاری خبر داده بود و گفته بود رمان «وصیت‌ها» دنباله‌ای است بر رمان «سرگذشت ندیمه» که اولین‌ بار در سال ۱۹۸۵ منتشر شد و دو سال پیش، وقتی سریالی تلویزیونی بر اساس آن ساخته شد، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

خانم اتوود که برای نوشتن رمان «سرگذشت ندیمه» از ظهور مسیحی‌های دست‌راستی در آمریکای دهه‌های ۱۹۷۰ و ۸۰، انقلاب سال ۵۷ در ایران، و تاریخ آمریکا در قرن هفدهم میلادی الهام گرفته بود، درباره منبع الهامش برای رمان «وصیت‌ها» گفته: «دیگر منبع الهام [برای من] جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم.»

به‌ گفته خانم اتوود، رمان «وصیت‌ها» ۱۵ سال پس از آخرین صحنه از «سرگذشت ندیمه» آغاز می‌شود.

مارگارت اتوود پیش از این، در سال ۲۰۰۰، جایزه ادبی بوکر را به‌ خاطر رمان «آدمکش کور» دریافت کرده بود و اکنون ششمین بار است که نامزد مهم‌ترین جایزه ادبی انگلستان می‌شود.

هیئت انتخاب جایزه ادبی «بوکر» ۱۲ کتاب دیگر را هم به‌ عنوان نامزدهای اولیه این جایزه ۵۰ هزار پوندی معرفی کرده‌اند که از آن جمله است رمان «کیشوت» نوشته سلمان رشدی و رمان «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه» نوشته الیف شافاک، نویسنده ترکیه‌ای.

دیگر نویسندگان نامزد اولیه جایزه بوکر ۲۰۱۹ به این قرارند: کوین بری، اوینکان بریث‌ویت، لوسی المن، برناردین اواریستو، جان لنچستر، دبرا لوی، والریا لوئیزلی، چیگوزی اوبیوما، مکس پورتر و جینت وینترسون.

شش نامزد نهایی جایزه بوکر سال ۲۰۱۹ در شهریورماه معرفی می‌شوند و برنده نهایی طی مراسمی در اواخر ۲۲ مهرماه در لندن اعلام خواهد شد.

جایزه بوکر (یا من‌بوکر) از معتبرترین جوایز ادبی دنیاست که سالانه در دو بخش «بوکر» و «بوکر بین‌المللی» با داوران جداگانه برگزار می‌شود.

جایزه بوکر فقط به رمان‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته و در انگلستان نیز منتشر شده باشند تعلق می‌گیرد و بوکر بین‌المللی به بهترین رمانی به هر زبان که به انگلیسی ترجمه و در انگلستان منتشر شود.

پیش از این، جایزه ‌بوکر بین‌المللی ۲۰۱۹ در اردیبهشت ۱۳۹۸ مشترکاً به جوخه الحارثی و مترجم انگلیسی رمانش، مریلین بوث، اهدا شده بود.

حامی اصلی جایزه بوکر شرکت سرمایه‌گذاری-تجاری «من»(Man Group) است که از سال ۲۰۰۲ حمایت مالی آن را بر عهده دارد و به همین دلیل از این جایزه با عنوان «من‌بوکر» نیز یاد می‌شود.

XS
SM
MD
LG