لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

دولت بریتانیا خواستار آزادی فوری نازنین زاغری شد


نازنین زاغری همراه با دخترش
نازنین زاغری همراه با دخترش

همزمان با اعلام پایان محکومیت نازنین زاغری، شهروند ایرانی-‌بریتانیایی، دولت بریتانیا خواستار آزادی فوری و بازگشت او به کشورش شد.

حکم حبس پنج ساله خانم زاغری به اتهام جاسوسی روز یکشنبه ۱۷ اسفند تمام شد و طبق گفته وکیلش، پابند الکترونیک او نیز باز شده است.

اما پرونده اتهامی جدیدی تحت عنوان «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی در همان زمان علیه وی باز شده است و این اتهامات قرار است روز ۲۴ اسفند امسال از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران رسیدگی شود.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه با انتشار توئیتی با استقبال از باز شدن پابند الکترونیکی خانم زاغری اعلام کرد برخورد دولت جمهوری اسلامی با وی «غیرقابل تحمل» است.

وی گفت هر چه زودتر باید اجازه بازگشت سریع خانم زاغری به آغوش خانواده‌اش در بریتانیا داده شود.

همزمان بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفته است ادامه حبس خانم زاغری قابل قبول نیست و دولتش هر اقدامی را برای بازگشت وی انجام خواهد داد.

ریچارد رتکلیف همسر خانم زاغری نیز روز یکشنبه گفته است هنوز نگرانی درباره ادامه بازداشت وی در میان «اختلافات سیاسی» میان لندن و تهران وجود دارد.

او افزود به نظر می‌رسد با پایان یک مانع، مانع جدیدی بر سر راه همسرش قرار گرفته است.

خانم زاغری- رتکلیف اوایل امسال و به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران به طور موقت آزاد شد ولی رفت‌ و آمد او با پابند الکترونیکی کنترل می‌شد و اجازه خروج از ایران را ندارد.

ربکا، خواهر ناتنی نازنین، می‌گوید خواهرش از اینکه از پابند الکترونیکی رها شده خوشحال و راضی است، اما هنوز معلوم نیست آیا مقامات ایران گذرنامه او را برای خروج از کشور باز می‌گردانند یا نه.

خانم ربکا در ادامه گفته که وضعیت نازنین هنوز نامشخص است و به نظر می‌رسد «شب‌های بدون خواب بیشتری برای خانواده‌اش در پیش است».

نازنین زاغری به عنوان کارمند بنیاد توماس رویترز، بخش خیریه، موسسه‌ رویترز فعالیت داشت. او تمامی اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده است.

آنتونیو زاپولا مدیر اجرایی بنیاد توماس رویترز روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت با خانم زاغری صحبت کرده است: «بسیار خوشحال و راضی بود. از وقتی به زندان افتاده، هرگز چنین سرزندگی در وی ندیده بودم. روحیه‌اش خیلی بهتر بود».

با این‌حال وی گفت هنوز «ابرهای تیره» بر سر خانم زاغری است و اتهامات جدید مطرح شده علیه او مایه نگرانی است.

آقای زاپولا از دولت بریتانیا خواست تا مذاکرات با ایران را سرعت ببخشد.

جمهوری اسلامی ایران در تاریخ چهار دهه‌ای خود ید طولایی در بازداشت شهروندان دو تابعیتی یا خارجی و متهم کردن آن‌ها به انواع اتهامات از جمله جاسوسی، برای پیشبرد اهداف خود در قبال کشورهای دیگر، داشته است.

برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند و برخی دیگر به عنوان ابزار فشار سیاسی با اهداف مشخص بازداشت شده‌اند.

پرونده نازنین زاغری- رتکلیف طی سال های اخیر باعث تنش در روابط ایران و بریتانیا شده است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.

آقای رتکلیف قبلا نیز به دفعات اعلام کرده بود جمهوری اسلامی از همسرش به عنوان گروگانی برای دریافت این پول استفاده می‌کند.

آبان‌ماه امسال، همزمان با اولین جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات جدید نازنین زاغری، سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار پرداخت فوری طلب ایران از بریتانیا شد.

دولت بریتانیا پیش از این هشدار داده بود که اگر نازنین زاغری دوباره محکوم و به زندان برگردانده شود، در روابط با ایران بازنگری می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG