لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

بریتانیا رفتار «بربروار» چین با مسلمانان اویغور را محکوم کرد


دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا
دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا

بریتانیا نقض حقوق بشر اقلیت مسلمان اویغور را تحت عنوان «بربروار» محکوم و مقررات جدیدی برای منع واردات کالاهای مشکوک به استفاده از کار اجباری این اقلیت را وضع کرد.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۳ دی در بیانیه‌ای تند گفت: «نقض حقوق بشر اقلیت اویغور در ابعاد بسیار وسیعی صورت گرفته است. این اقدامات، بربریت وحشتناکی است که ما امیدوار بودیم به تاریخ سپرده شده است».

او با این حال تاکید کرد: «این بربریت، امروزه و در یکی از کشورهای مهم جهان روی می‌دهد. وظیفه اخلاقی حکم می‌کند که واکنش نشان دهیم».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که این موضع‌گیری دولت بریتانیا، روابط لندن با پکن را که به‌دلیل سرکوب طرفداران دمکراسی در هنگ‌کنگ سرد شده است، تیره‌تر خواهد کرد.

وزیر خارجه بریتانیا در عین حال خطوط کلی برنامه‌های جدید آن کشور برای تنبیه شرکت‌های بریتانیایی که ناخواسته و یا آگاهانه از نقض حقوق بشر علیه اقلیت اویغور ساکن ایالت سین کیانگ سود می‌برند، اعلام کرد.

اجرای شدیدتر قانون بردگی مدرن با هدف جریمه شرکت‌هایی که مقررات شفافیت را رعایت نمی‌کنند، بسط الزام‌آور این قانون به بخش عمومی و «بازبینی سریع» صادرات کالاهای محصول ایالت سین‌کیانگ از جمله اقداماتی است که دولت بریتانیا اجرا خواهد کرد.

این در حالی است که این تصمیم بریتانیا با موضع‌گیری اتحادیه اروپا تفاوت فاحش دارد.

اتحادیه اروپا دسامبر ۲۰۲۰ با چین یک توافق تجاری و اقتصادی کلان امضا کرد. این توافق به دلیل ادعاهای مربوط به بهره‌کشی از کار اجباری در تولیدات چینی مورد انتقاد قرار گرفت و در عین حال نشان‌دهنده سیاست متفاوت این اتحادیه در مقایسه با آمریکا، بریتانیا و استرالیاست که می‌کوشند با بلندپروازی‌های چین مقابله کنند.

بریتانیا در ژانویه ۲۰۲۰ رسما از اتحادیه اروپا خارج شد و از ژانویه امسال ملزم به تبعیت از مقررات آن اتحادیه نیست. دولت این کشور همزمان با خروج از اتحادیه اروپا تلاش می‌کند خود را به عنوان کشوری فعال در عرصه جهانی تثبیت کند.

بخشی از این استراتژی که «بریتانیای جهانی » نام گرفته، تحریم ناقضان حقوق بشر در سراسر جهان است و تاکنون افراد و موسساتی از روسیه، عربستان سعودی و کره شمالی تحریم شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید مناسبات بریتانیا و چین طی دو سال اخیر به خصوص به دلیل انتقادهای لندن از سرکوب طرفداران دمکراسی در هنگ کنگ و دادن شهروندی بریتانیا به ساکنان آن ناحیه سرد شده است.

بریتانیا در عین حال در مورد احتمال استفاده از کار اجباری در صنعت پارچه‌بافی ایالت سین کیانگ، تولید کننده حدود یک چهارم پنبه جهان، ابراز نگرانی کرده است.

دومینیک راب در جلسه پارلمان بریتانیا گفت: «باید مطمئن شویم که شرکت‌های بریتانیایی بخشی از اين چرخه تولید نیستند که منشا آن اردوگاه‌های ایالت سین کیانگ است».

او افزود: «دولت باید تضمین کند که کالاهایی که با نقض حقوق بشر ساکنان آن اردوگاه‌ها تولید می‌شوند، وارد بریتانیا نشود».

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد احتمال استفاده صنعت پوشاک از اين محصولات، هفته گذشته فروشگاه زنجیره ای «مارکس و اسپنسر» یکی از مهم ترین فروشندگان پوشاک در بریتانیا اعلام کرد که از پنبه سین‌کیانگ استفاده نمی‌کند.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر در سال‌های اخیر گزارش‌های مستندی در مورد کار اجباری، شکنجه، کنترل شدید و سرکوب مسلمانان اویغور منتشر کرده‌اند.

برخی از کارشناسان تخمین می‌زنند طی سال‌های اخیر حدود یک میلیون نفر از اقلیت اویغور به اردوگاه‌های بازآموزی سیاسی اعزام شده‌اند.

دولت چین ضمن تکذیب این ادعاها می‌گوید این اردوگاه‌ها مراکز آموزش حرفه‌ای و بخشی از یک سیاست جامع‌تر برای مقابله با رشد اسلام‌گرایی افراطی و تروریسم در میان مسلمانان اویغور است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG