لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

بریتانیا رزمایش موشکی سپاه پاسداران را محکوم کرد


تصویری که خبرگزاری فارس از رزمایش سپاه پاسداران در جنوب ایران منتشر کرده است
تصویری که خبرگزاری فارس از رزمایش سپاه پاسداران در جنوب ایران منتشر کرده است

بریتانیا پرتاب موشک‌های بالستیک توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در رزمایش روز جمعه ۳ دی‌ماه را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانست و محکوم کرد.

وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای در سایت خود اعلام کرده است که پرتاب موشک‌های بالستیک نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است که از این کشور خواسته است هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.

این بیانیه می‌افزاید پرتاب موشک‌های بالستیک توسط ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و از ایران می‌خواهیم فورا این فعالیت‌ها را متوقف کند.

سپاه پاسداران روز جمعه اعلام کرد در آخرین مرحله از رزمایش «پیامبر اعظم ۱۷»، در مجموع ۱۶ فروند موشک بالستیک به سوی اهداف از پیش‌ تعیین‌شده شلیک شده است.

خبرگزاری تسنیم می‌نویسد مرحله نهایی رزمایش مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک بردبلند، میان‌برد و کوتاه‌برد نیروی هوافضای سپاه به سمت اهداف از پیش تعیین شده انجام شد و موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار پرتاب شدند.

این میان کشورهای غربی نسبت به فروغلطیدن خاورمیانه در میدان رقابت تسلیحاتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

همزمان با انتشار گزارش پرتاب موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران، شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که عربستان با همکاری چین تکنولوژی تولید و پرتاب موشک‌های بالستیک را توسعه می‌دهد.

تاکنون گزارش‌های زیادی از خرید موشک‌های بالستیک توسط عربستان از چین منتشر شده بود، اما برای اولین بار است که گزارشی از توسعه و تولید این موشک‌ها در خود عربستان منتشر می‌شود.

دو منبع آگاه به این رسانه گفته‌اند که نهادهای امنیتی آمریکا طی ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از همکاری‌های چین و عربستان در زمینه تولید موشک‌های بالستیک به کاخ سفید ارائه کرده‌اند.

این گزارش می‌گوید اکنون واشینگتن با این سوال فوری مواجه است که آیا برنامه موشک بالستیک عربستان موازنه قدرت در منطقه را به شدت تغییر خواهد داد و این موضوع تا چه حد مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را پیچیده خواهد کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه چین به سی‌ان‌ان گفته است که همکاری‌های نظامی از این دست، در تناقض با قوانین بین‌المللی نیست و شامل اشاعه سلاحهای کشتار جمعی نمی‌شود.

ایران از بهار امسال مذاکراتی در رابطه با احیای برجام آغاز کرده و عربستان به همراه چندین کشور عرب منطقه خواهان رسیدگی به فعالیت‌های موشکی ایران در این مذاکرات و رفع تهدیدها هستند. ایران اما می‌گوید درباره توان دفاعی خود حاضر به مذاکره نیست.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه بریتانیا، تسنیم و سی‌ان‌ان؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG