لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

افزایش تمرکز پلیس ضد تروریسم بریتانیا بر «تهدیدهای» چین، روسیه و ایران


مت جوکس، فرمانده پلیس واحد ضد تروریسم پلیس بریتانیا؛ عکس آرشیوی است
مت جوکس، فرمانده پلیس واحد ضد تروریسم پلیس بریتانیا؛ عکس آرشیوی است

فرمانده پلیس واحد ضد تروریسم پلیس بریتانیا می‌گوید که مأمورانش با تهدیدهای فزاینده از سوی «دولت‌های متخاصم» از جمله چین، روسیه و ایران سر و کار دارند و از همین رو، مانند گذشته بر «تروریسم جهادی» متمرکز نخواهند بود.

مت جیوکس روز پنجشنبه ۲۷ بهمن تصریح کرد که با توجه به افزایش اقدامات تهدیدآمیز از سوی سه کشور یاد شده از جمله «ارعاب شهروندان» و «توطئه برای آدم‌ربایی و قتل» در خاک بریتانیا، اولویت‌های این واحد نظامی-اطلاعاتی نيز تغییر کرده است.

او در یک نشست خبری در مقر فرماندهی پلیس متروپولیتن لندن به خبرنگاران گفت: «ضرورت دخالت ما به عنوان یک نیروی نظامی-اطلاعاتی برای مقابله با اقدامات دولت‌های متخاصم در حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.»

در پی حملات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به شهرهای آمریکا و حملات مرگبار افراد و گروه‌های جهادی در خاک بریتانیا، بخش عمده‌ای از فعالیت و منابع پلیس ضد تروریسم اين کشور روی مقابله با تروریسم جهادی متمرکز شد.

به گفته این مقام ارشد نظامی-اطلاعاتی بریتانیا، تعداد پرونده‌های مربوط به تهدیدهای دولت‌های خارجی در خاک بریتانیا طی دو سال گذشته «چهار برابر» شده است، به‌طوری که در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از وقت و امکانات پلیس ضد تروریسم به این موارد اختصاص می‌یابد.

آقای جوکس یادآور شد که جمهوری اسلامی «دست‌کم در ۱۵ مورد برای ربایش و حتی قتل شهروندان بریتانیایی و یا افراد ساکن این کشور که از نظر آن‌ها تهدید تلقی می‌شوند، اقدام کرده است».

چند ماه پیش جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در پی انتشار گزارش‌های مربوط به تهدید جانی روزنامه‌نگاران ایرانی‌تبار در خاک بریتانیا، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی در لندن را احضار کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی سرویس‌های امنیتی بریتانیا به تهدید روزنامه‌نگاران شاغل در شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال، مستقر در لندن، متهم است که استقرار نیروهای مسلح پلیس در محوطه دفتر این شبکه را در پی داشته است.

سفارت جمهوری اسلامی در لندن تاکنون به سخنان اخیر فرمانده واحد ضد تروریسم پلیس بریتانیا واکنش نشان نداده است.

مت جوکس در بخش دیگری از نشست خبری روز پنجشنبه گفت پلیس بریتانیا در مورد ادعاهای مربوط به «اقدامات پلیسی» مراکز دیپلماتیک چین علیه شهروندان چینی در شهرهای بزرگ جهان از جمله نیویورک مشغول تحقیق است.

دولت بریتانیا در سال ۲۰۱۸ نهادهای امنیتی روسیه را به مسموم کردن سرگی اسکریپال، جاسوس سابق روسی و دخترش یولیا با ماده سمی مخرب اعصاب (نوویچوک) متهم کرد. روسیه این اتهام را رد کرده است.

در روزهای اخیر نیز دادگاه یک نگهبان سفارت بریتانیا در برلین، متهم به جاسوسی برای روسیه در لندن آغاز شد.

این مقام ارشد بریتانیایی افزود: «بخش تحقیقات جنایات جنگی که زیر نظر واحد ضد تروریسم پلیس بریتانیا فعالیت می‌کند در حال حاضر مشغول تحقیق در مورد بیش از ۱۰۰ مورد شکایت از سوی پناهجویان اوکراینی ساکن بریتانیا در ارتباط با جنایات جنگی روسیه است.»

فرمانده واحد ضد تروریسم پلیس بریتانیا خاطر نشان کرد که به رغم تغییر اولویت‌ها هنوز هم تمرکز اصلی این نیرو مقابله با تروریسم است.

به گفته آقای جوکس، نیروهای او توانستند فقط در سال گذشته دست‌کم هشت توطئه تروریستی را در مراحل نهایی اجرای حمله خنثی کند.

XS
SM
MD
LG