لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

بریتانیا کلیت سازمان حزب الله لبنان را تروریستی دانست


تاکنون شماری از کشورهای اروپایی شاخه سیاسی حزب‌الله را از بازوی نظامی آن متمایز می‌دانستند
تاکنون شماری از کشورهای اروپایی شاخه سیاسی حزب‌الله را از بازوی نظامی آن متمایز می‌دانستند

وزارت خزانه‌داری بریتانیا روز جمعه ۲۷ دی اعلام کرد که بر اساس قوانین این کشور در مبارزه با تامین مالی تروریسم، از این به بعد کل سازمان حزب‌الله لبنان به عنوان یک موجودیت تروریستی تلقی خواهد شد.

به گزارش رویترز، بر اساس این مقررات جدید، اموال حزب‌الله در بریتانیا بلوکه می‌شود و هر نوع تعامل آتی میان شهروندان و موسسات و نهادهای بریتانیا با حزب‌الله و اعضای آن ممنوع خواهد بود.

تا پیش از این تنها شاخه نظامی حزب‌الله از ۱۰ سال پیش شامل این مقررات بریتانیا بود. تصمیم جدید به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بریتانیا امکان می‌دهد تا فعالیت احتمالی افراد در خاک این کشور در راستای اهداف حزب‌الله را زیر رصد دقیق‌تر قرار دهند.

ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا بهمن سال گذشته اعلام کرده بود که فعالیت حزب‌الله در این کشور ممنوع خواهد شد.

وی آن زمان گفته بود، حزب‌الله «به تلاش برای بی‌ثبات کردن موقعیت شکننده خاورمیانه ادامه می‌دهد و ما دیگر میان شاخه نظامی ممنوع شده آن با شاخه سیاسی این سازمان تمایزی قائل نخواهیم شد».

حزب‌الله از آغاز راه خود در اوایل دهه ۶۰ خورشیدی به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران متکی بوده است.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، به صراحت گفته است که همه امکانات سازمان او از ایران تامین می‌شود.

تصمیم جدید دولت بریتانیا در زمانی اجرایی شده که مناسبات لندن و تهران به دلایل متعدد مانند اختلاف بر سر فعالیت هسته‌ای ایران و نیز تحرکات ایران در منطقه پیش و پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، متشنج شده است.

آمریکا، اسرائیل، کانادا، هلند و امیرنشین‌های خلیج فارس از مدت‌ها پیش حزب‌الله را تروریستی اعلام کرده بودند.

اما شماری از کشورهای اروپایی تاکنون شاخه سیاسی حزب‌الله را از بازوی نظامی آن متمایز می‌دانستند.

با وجود این، پارلمان آلمان نیز ماه گذشته در مصوبه‌ای، از جمله با تروریستی نامیدن فعالیت‌های حزب‌الله در سوریه، از دولت برلین خواست فعالیت تمامی شاخه‌های حزب‌الله در آلمان را ممنوع کند.

آمریکا و اسرائیل از کشورهای دیگری در اروپا و جهان خواسته‌اند کلیت حزب‌الله را تروریستی اعلام و فعالیت‌های اعضا و هواداران آنها را ممنوع کند.

هم‌زمان، به نوشته ایندیپندنت، هواداران حزب‌الله می‌گویند انتقام‌گیری این سازمان از کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، «تازه آغاز شده است».

قاسم سلیمانی که ۳ دی در عملیات پهپادی آمریکا در جاده فرودگاه بغداد کشته شد، ارتباطات بسیار نزدیکی با حزب‌الله و نیروهای آن داشت و فرمانده کل «نیروهای مقاومت» شامل حزب‌الله در منطقه و جهان، محسوب می‌شد.

به نوشته رسانه‌های ایران، قاسم سلیمانی روز ۲ دی نیز از دمشق به لبنان رفته و پس از ملاقاتی کوتاه با حسن نصرالله، به سوریه بازگشت و ساعاتی بعد، پس از فرود آمدن هواپیمایش در فرودگاه بغداد توسط آمریکا کشته شد.

به نوشته ایندیپندنت، پوسترهای بزرگ قاسم سلیمانی در خیابان‌های منطقه ضاحیه در جنوب بیروت، که جزو مراکز استقرار هواداران حزب‌الله در لبنان است، نشانی از همبستگی ادامه‌دار شیعیان این بخش با قاسم سلیمانی و حسن نصرالله است.

حسن نصرالله در سخنرانی‌های بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی «وعده داد» که بدون ارتباط با پاسخگویی ایران به مرگ فرمانده ارشدش، حزب‌الله و گروه‌های مقاومت نیز به نوبه خود واکنش نشان خواهند داد.

زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی، گفته است که می‌داند حسن نصرالله کسی است که انتقام واقعی مرگ پدرش را خواهد گرفت.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، تاکید کرده که قاسم سلیمانی تروریستی بود که آمریکاییان بسیاری را کشته بود.

برخی رسانه‌های خاورمیانه پنجشنبه ۲۶ دی مدعی شدند که با وجود انتصاب اسماعیل قاآنی به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران، رهبری ایران بخش مهمی از وظایف قاسم سلیمانی را در این نیرو به حسن نصرالله محول کرده و از جمله او را مسئول اتحاد نیروهای «محور مقاومت» کرده است.

به نوشته میدل ایست‌آی و العربیه، در این راستا در روزهای گذشته سران و مقامات حشدالشعبی با حسن نصرالله در لبنان دیدار کرده‌اند؛ این گزارش‌ها از سوی حزب‌الله، ایران، یا حشدالشعبی رد یا تایید نشده است.

XS
SM
MD
LG