لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

استقبال آمریکا و واکنش محتاطانه اروپا نسبت به نتایج انتخابات بریتانیا


پیروزی قاطع حزب بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در انتخابات پارلمانی این کشور با واکنش محتاطانه اروپا و استقبال گرم برخی دیگر از کشورها، خصوصا آمریکا و اسرائیل مواجه شده است.

آقای جانسون پیروزی قاطع حزبش را به منزله تحقق طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت، قلمداد کرده است، موضوعی که طی چند سال گذشته نه تنها با بی‌میلی اتحادیه اروپا مواجه بوده، بلکه در داخل کشور نیز مخالفت‌هایی برانگیخته است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با تبریک جانسون، نسبت به احتمال «رقابت ناعادلانه» بریتانیا با اتحادیه اروپا هشدار داده و اظهار امیدواری کرده است این کشور روابط دوستانه بسیار نزدیک و همکاری‌های تنگاتنگ با اتحادیه را ادامه دهد و روابط عادلانه‌ای میان طرفین برقرار شود.

وی همچنین گفته است اکنون زمان شفاف‌سازی پیرامون برگزیت است.

بریتانیا کمتر از دو ماه فرصت دارد تا درباره برگزیت تصمیم بگیرد و جانسون می‌خواهد در کمتر از یک سال این طرح را عملیاتی کند، اگرچه برخی از مقامات اروپا گفته‌اند یک سال برای خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا زمانی «ناکافی» است و حداقل سه تا چهار سال زمان برای این کار نیاز است.

در این میان چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا با تبریک به جانسون گفته است: «اکنون اتحادیه اروپا می‌تواند مذاکرات با بریتانیا (پیرامون برگزیت) را آغاز کند. ما آماده هستیم و امیدواریم مذاکرات صادقانه و خوبی با بریتانیا داشته باشیم.»

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز جانسون را تبریک گفته و اعلام کرده است می‌خواهد با وی پیرامون گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور کار کند.

نخست وزیر چک، پیروزی جانسون را «خبر بدی برای اتحادیه اروپا» خوانده، اما کشورهایی نیز از پیروزی جانسون استقبال گرمی کرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در یک توییت صبحگاهی این «پیروزی بزرگ» را به آقای جانسون تبریک گفت و وعده یک «قرارداد تجاری عظیم» بین دو کشور ایالات متحده و بریتانیا را پس از اجرای برگزیت مطرح کرد.

وی گفت توافق جدید تجاری می‌تواند بالقوه بزرگتر و پرسودتر از توافق بریتانیا با اتحادیه اروپا باشد.

توییت آقای ترامپ این طور تمام می‌شود: «جشن بگیر، بوریس!»

در این میان ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل نیز گفته است شکست حزب کارگر در مقابل حزب محافظه‌کار آقای جانسون «نقطه عطفی در مبارزه با نفرت و یهودی ستیزی» است. اشاره وی به اتهاماتی است که علیه حزب کارگر برای مدارا با مواضع ضد اسرائیلی مطرح می‌شود، اگرچه جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر این ادعاها را رد کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز با تبریک به جانسون، اظهار امیدواری کرده است با بریتانیا «مذاکرات سازنده ای» داشته باشد.

وی گفت گسترش همکاری‌ها در همه زمینه‌ها به نفع مردم دو کشور و قاره اروپا است.

در انتخابات پارلمان بریتانیا حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون توانست با اختلاف ۷۴ کرسی، اکثریت را در پارلمان بریتانیا کسب کند.

با استفاده از گزارش رویترز، شبکه‌های اجتماعی و الجزیره؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG