لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

انتخابات پارلمانی بریتانیا؛ رقابت بین «رفتن» و «ماندن» در اتحادیه اروپا


بوریس جانسون، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر فعلی با شعار «عملی کردن برگزیت» یک روز پیش از آغاز رای‌گیری در برنامه آشپزی
بوریس جانسون، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر فعلی با شعار «عملی کردن برگزیت» یک روز پیش از آغاز رای‌گیری در برنامه آشپزی

رای‌دهندگان بریتانیایی روز ۲۱ آذر پای صندوق‌های رای می‌روند تا نمایندگان مجلس عوام را برگزینند؛ انتخاباتی که بار دیگر به مجالی برای رقابت میان هواداران خروج از اتحادیه اروپا و حامیان باقی‌ماندن در این اتحادیه تبدیل شده‌است.

مجلس عوام بریتانیا، بخشی از پارلمان دو مجلسی بریتانیاست و ۶۵۰ کرسی دارد.

رای‌گیری از ساعت هفت صبح به وقت لندن آغاز می‌شود و تا ۱۰ شب ادامه خواهد داشت. اندکی پس از بسته‌شدن حوزه‌های رای‌گیری نخستین نتایج و برآوردها نیز اعلام می‌شود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، که با شعار خروج از اتحادیه اروپا سر موعد تعیین‌شده به هر قیمتی، حتی بدون توافق با این نهاد، قدرت را در دست گرفت، پس از ناکامی‌های پی‌در‌پی اعلام انتخابات زودرس کرد.

آقای جانسون از حزب محافظه‌کار باید با حزب کارگر، به رهبری جرمی کوربین، حزب ملی‌گرای اسکاتلند، لیبرال‌دمکرات‌ها و دیگر تشکل‌های کوچک‌تر رقابت کند.

البته بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند جانسون به پیروزی خود در انتخابات اطمینان داشت، و این خود یکی از دلایلی‌ست که اعلام انتخابات زودهنگام کرده‌است.

در حال حاضر هم شـش موسسه نظرسنجی و آمار می‌گویند که حزب محافظه‌کار از اقبال بیشتری برخودار است. شعار بوریس جانسون و هواداران او «عملی‌کردن برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)» و شعار جرمی کوربین و هواداران او «رای به امید» است.

حزب کارگر بنا بر نظرسنجی‌ها در جایگاه دوم قرار دارد. این حزب خواستار انجام مذاکراتی تازه با اتحادیه اروپا و برگزاری همه‌پرسی در مورد آن است. آن‌چه عملا می‌تواند به یک همه‌پرسی تازه برای ماندن یا خروج از اتحادیه تبدیل شود.

شهروندان بریتانیایی با فاصله نه‌چندان زیادی در سال ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه رای دادند، اما تمامی تلاش‌های محافظه‌کاران و رهبران آن‌ها برای عملی‌کردن «برگزیت» تا کنون با موانع و ناکامی‌های گوناگون روبه‌رو شده‌است.

در هر صورت به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از احزب اصلی، محافظه‌کار و کارگر، قادر به کسب اکثریت کامل کرسی‌ها، یعنی ۳۲۶ کرسی باشند.

حزب پیروز در انتخابات، برای تشکیل دولت، یا باید به اکثریت کامل دست یابد، یا باید با احزاب دیگر ائتلاف کند، و یا دست به تشکیل دولت اقلیتی یا پارلمان معلق بزند.

تشکیل دولتی اقلیتی و معلق احتمالا بار دیگر به پیچیدگی‌های هزارتوی خروج از بریتانیا می‌افزاید.

نظرسنجی‌ها در عین حال حاکی‌ست که شهروندان بریتانیا، علاوه بر مسئله خروج از اتحادیه، دلمشغولی‌های دیگری هم دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وضعیت «خدمات بهداشت همگانی» است. این سرویس از چهار زیرمجموعه تشکیل شده و بودجه آن برخلاف اکثر کشورها از مالیات، و نه از طریق حق بیمه درمانی تأمین می‌شود. این نظام خدماتی که تقریبا تمامی مخارج درمان را پرداخت می‌کند، بسیار مشهور و محبوب است.

بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، رویترز، وکس، خبرگزاری فرانسه/ت/خ
XS
SM
MD
LG