لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

آغاز تحقیقات در مورد عامل افشای «ای‌ميل‌های سفير بریتانیا» درباره ترامپ


 کیم داروک در ای‌میل‌های دولت ترامپ را «ناکار آمد» توصیف کرده است.
کیم داروک در ای‌میل‌های دولت ترامپ را «ناکار آمد» توصیف کرده است.

دولت بریتانیا روز دوشنبه ۱۷ تیر گفت در تعقیب منبع انتشار ای میل های سفیر این کشور در واشنگتن است که در آنها دولت دونالد ترامپ «بی منطق وبی عرضه» توصیف شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس انتقادهای صریح کیم دراک، سفیر بریتانیا از دولت دونالد ترامپ دولت بریتانیا را شرمسار کرده ولی مهمتر از آن نگران درز کردن اطلاعات دیپلماتیک محرمانه و احتمالا به خاطر بهره برداری های سیاسی است.

این ای‌میل ها خطاب به اعضای دولت و مقامات ارشد نوشته شده بود و دولت بریتانیا معتقد است که افشاگر این مطالب به احتمال زیاد مقامات و سیاستمداران بریتانیایی هستند و نه عوامل خارجی.

جیمز اسلک، سخنگوی ترزا می گفت:«من هیچ نشانه ای حاکی از دخالت کشورهای متخاصم در این ماجرا ندیده‌ام.»

مقامات ارشد دفتر نخست وزیری مسئول انجام این تحقیقات هستند و به گفته آقای اسلک فقط در حالتی که «شواهدی حاکی از اقدامات تبهکارانه مشخص شود» از پلیس درخواست خواهد شد در این تحقیقات دخالت کند.

این احتمال وجود دارد که افشاگر این مطالب به نقض قانون اسرار حکومتی متهم شود که مربوط به افشای غیر قانونی مطالب محرمانه است.

جیمز اسلک افزود، نخست وزیر بریتانیا به کیم دراک، سفیر بریتانیا در واشنگتن که یک دیپلمات با سابقه است «اعتماد کامل» دارد ولی با نحوه توصیف او از دولت دونالد ترامپ موافق نیست.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا افزود یکی از وظایف سفرا «ارائه ارزیابی صادقانه و بی پرده» از کشور محل خدمت خود است که لزوما منعکس کننده دیدگاههای دولت بریتانیا نیست.

در این ای‌میل‌ها که روز یکشنبه در روزنامه بریتانیایی میل آن ساندی منتشر شد کیم دراک سیاست دولت دونالد ترامپ در قبال ایران را «نامنسجم» توصیف کرد و گفت ترامپ ممکن است به «روس های حیله گر» مدیون باشد. او همچنین افزود:« بعید می دانم که این دولت هیچگاه درآینده کارآمد باشد.»

کیم دراک در بخش دیگری از ای میل های خود گفت:«ما واقعا معتقد نیستیم که این دولت در حد قابل توجهی نرمال تر شود؛ کارآمد تر شود؛ قابل پیش بینی تر شود، اختلاف نظر در آن کمتر شود و یا در زمینه دیپلماسی کمتر ناآزموده و بی منطق باشد.»

این ای میل ها مربوط به سال۲۰۱۷ تاکنون است. کیم دراک ازسال ۲۰۱۶ سفیر بریتانیا در واشنگتن بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید دونالد ترامپ پس از انتشار ای میل ها گفت:«می توانم بگویم که این سفیر به خوبی به بریتانیا خدمت نکرده است. ما به این مرد علاقه ای نداریم.»

افشای این ای‌میل‌ها برای ترازمی که درمواردی با دونالد ترامپ اختلاف نظرهای شدیدی داشته یک شرمساری بزرگ است و ادامه کار کیم دراک را دشوار خواهد کرد. برخی از سیاستمداران طرفدار برگزیت در بریتانیا او را به مخالفت با خروج این کشور از اتحادیه اروپا متهم کرده‌اند.

ایزابل اوکشات، روزنامه نگاری که این ای‌میل ها را افشا کرده از طرفداران سرسخت برگزیت و از متحدان نایجل فاراژ، رهبر حزب برگزیت بریتانیا و دوست دونالد ترامپ است.

دونالد ترامپ سال ۲۰۱۶ گفت نایجل فاراژ می تواند سفیر بسیار خوبی برای بریتانیا در واشنگتن باشد.

نایجل فاراژ روز دوشنبه این ایده را رد کرد و گفت:«من دیپلمات نیستم.» او درعین حال اظهار نظرهای سفیر بریتانیا در واشنگتن را «غیرمسئولانه» توصیف کرد.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه گفت تماس های صریح یکی از «الزامات اساسی» مشاغل دیپلماتیک است.

لیام فاکس، وزیر تجارت خارجی بریتانیا که در حال ملاقات با مقامات آمریکایی در واشنگتن است افشای این ای میل ها را «مخرب» توصیف کرد.

او که قرار است با دختر دونالد ترامپ ملاقات کند به شبکه خبری بی بی سی گفت: به خاطر «لغزش شدید و غیرقابل پذیرش معیارهای اداری و یا برخی ازسیاستمداران ما غذرخواهی خواهم کرد.»

با استفاده از آسوشیتدپرس، ش.ر
XS
SM
MD
LG