لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

بریتانیا؛ آغاز استفاده‌ از واکسن آسترازنکا برای نخستین بار در جهان


برایان پینکر ۸۲ ساله، نخستین فردی است که واکسن آسترازنکا را در بریتانیا دریافت کرد
برایان پینکر ۸۲ ساله، نخستین فردی است که واکسن آسترازنکا را در بریتانیا دریافت کرد

بریتانیا با هدف مقابله و کاهش فشار ناشی از موج شدید ابتلا به ویروس کرونا بر شبکه بهداشت این کشور، استفاده از واکسن مشترک شرکت داروسازی استرازنکا و دانشگاه آکسفورد را از روز دوشنبه ۱۵ دی آغاز کرد.

مردی ۸۲ ساله به نام برایان پینکر که به دلیل بیماری دیالیز در بیمارستان شهر آکسفورد تحت درمان است، اولین فردی بود که واکسن آسترازنکا به او تزریق شد.

تجویز واکسن جدید کرونا در شرایطی آغاز می‌شود که در هفته‌های اخیر تحت تاثیر شیوع پرشتاب گونه جدیدی از ویروس کرونا در بریتانیا، موارد ابتلا به کووید- ۱۹ به شدت افزایش یافته است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، که پیش از تعطیلات کریسمس محدودیت‌های جدیدی را به‌ویژه در لندن و جنوب شرقی انگلستان به اجرا گذاشت، اعلام کرده است در روزهای آینده مقررات سختگیرانه‌تری برای کنترل شیوع ویروس اجرا خواهد شد.

در شش روز گذشته، موارد روزانه ابتلا به کرونا در این کشور بالای ۵۰ هزار نفر بوده است. این رقم در روز ۱۴ دی، به ۵۹ هزار و ۹۰۰ نفر و تعداد قربانیان ابتلا به کووید- ۱۹ نیز به ۴۵۴ نفر رسید.

در حال حاضر، بریتانیا با ثبت بیش از ۷۵ هزار مرگ ناشی از ابتلا به کرونا، بالاترین رقم مرگ و میر را در میان کشورهای اروپایی دارد.

گزارش‌ها حاکی است که در برخی از مناطق شمال شرقی لندن، ضریب ابتلا به ویروس کرونا به بالای هزار مورد در هر صد هزار نفر رسیده است.

بوریس جانسون روز دوشنبه افزود: «با توجه به آمارهای جدید ابتلا، ما هیچ گزینه دیگری به جز اعمال محدودیت‌های بیشتر نداریم و این مقررات جدید به زودی اعلام خواهد شد».

هفته پیش، اداره کنترل کیفیت دارو در بریتانیا تجویز اضطراری واکسن محصول مشترک شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد را تایید کرد.

بریتانیا از روز هشتم دسامبر برنامه واکسیناسیون سراسری را با استفاده از واکسن مشترک «فایزر» و«بیون تک» شروع کرد.

بریتانیا نخستین کشوری است که تجویز اضطراری این دو واکسن کرونا را تایید کرده است.

این کشور خرید ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن «آسترازنکا آکسفورد» را تضمین کرده است. بهای واکسن آسترازنکا از برخی دیگر از واکسن‌های کرونا کمتر است و برخلاف واکسن محصول «فایزر» و «بیون تک» برای نگهداری و توزیع به دمای ۷۰ درجه زیر صفر و یخچال‌های مخصوص نیاز ندارد.

واکسن آسترازنکا در روزهای نخست، فقط در چند بیمارستان تجویز خواهد شد تا نهادهای بهداشتی بتوانند هرگونه عارضه منفی آن را زیر نظر بگیرند.

اداره بهداشت بریتانیا از راه‌اندازی ۷۰۰ مرکز جدید تزریق واکسن خبر داده است و می‌گوید که در روزهای آینده صدها مرکز دیگر به این فهرست اضافه خواهد شد.

بوریس جانسون همچنین روز دوشنبه در بیمارستانی در شمال لندن، هنگام دیدار با تعدادی از بیماران که واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌اند، گفت: در روزهای آینده «عملیات گسترده» واکسیناسیون آغاز خواهد شد.

برخی از جنبه‌های طرح واکسیناسیون بریتانیا از هم‌اکنون جنجال‌برانگیز شده است.

هر دو واکسن برای تضمین اثربخشی موفق، مستلزم دو نوبت تزریق هستند. در همین حال، شرکت فایزر توصیه کرده است که دوز دوم باید به فاصله ۲۱ روز از دوز اول تزریق شود.

کمیته واکسیناسیون بریتانیا اما اعلام کرده است برای ایجاد مصونیت گسترده در میان مردم، واکسن‌های موجود باید به افراد بیشتری تزریق شود و در عوض، فاصله زمانی بین دوز اول با دوز دوم را از ۲۱ روز به ۱۲ هفته افزایش داده است.

کارشناسان بهداشت عمومی می‌گویند نهادهای مسئول در بریتانیا در واکنش به موج جدید شیوع گسترده ویروس ناگزیر شده‌اند بین ایمنی صد در صد و افزایش تعداد کسانی که واکسن را دریافت می‌کنند، گزینه دوم را انتخاب کنند.

دولت بریتانیا پیش از تعطیلات کریسمس، تمام فروشگاه‌های غیرضروری را تعطیل و رفت‌وآمد مردم به خانه‌های اقوام و دوستان را ممنوع کرد.

با وجود این، پزشکان با مشاهده افزایش پرشتاب موارد ابتلا در هفته گذشته از دولت خواستند که محدودیت‌های شدیدتری را وضع کند.

بنابراین، بعید نیست که بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی پس از تعطیلات کریسمس و سال نو به تاخیر بیفتد و بسیاری از ادارات دولتی و موسسات خصوصی بار دیگر به دورکاری روی بیاورند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG