لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

کشتی جنگی بریتانیا «برای حفاظت از امنیت کشتی‌رانی» راهی خلیج فارس شد


این عکس از فوریه ۲۰۱۵ ناوچه بریتانیایی کنت در اطراف جیبوتی نشان می‌دهد.
این عکس از فوریه ۲۰۱۵ ناوچه بریتانیایی کنت در اطراف جیبوتی نشان می‌دهد.

یک شناور جنگی بریتانیا راهی خلیج فارس شده است تا در اقدامات به رهبری آمریکا با هدف «حفاظت از امنیت کشتی‌رانی تجاری» در آب‌های جنوبی ایران شرکت کند.

با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، واشینگتن خواستار تشکیل ائتلافی برای «تامین امنیت کشتی‌رانی تجاری» در منطقه شده‌است.

تنش‌های منطقه‌ای با حملاتی به نفتکش‌ها، سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، توقیف نفت‌کشی ایرانی توسط بریتانیا و توقیف یک نفتکش بریتانیایی توسط ایران روندی فزاینده پیدا کرده‌است.

در راستای تلاش‌های ایالات متحده، ماه پیش اعلام شد که کشتی جنگی کنت به منطقه اعزام می‌شود.

این کشتی یک ناوچه تیپ ۲۳ نیروی دریایی ارتش بریتانیا است که ۱۳۳ متر طول دارد و از جنگ‌افزارهای ضد کشتی، ضد زیردریایی و ضد هوایی برخوردار است.

خبرگزاری رویترز از اندی براون، فرمانده این ناوچه نقل کرده‌است که «تمرکز ما در خلیج [فارس] همچنان و به‌طور مشخصی در راستای تلاش‌ها برای کاستن از تنش‌ها استوار است».

اندی براون افزوده «با این حال ما تعهد داریم که آزادی کشتی‌رانی در منطقه را تامین و [امنیت] حمل‌ونقل دریایی را تضمین کنیم. به همین دلیل نیز این اعزام صورت گرفته‌است».

به گفته «دیلی میل» بریتانیا، ناوچه کنت جایگزین دانکن، ناوچه تیپ ۴۵ ارتش می‌شود، که در حال حاضر پیرامون تنگه هرمز گشت‌زنی می‌کند.

یک سخنگوی نیروی دریایی بریتانیا به این روزنامه بریتانیایی گفته ناوچه کنت علاوه بر ماموریت‌ مقابله با قاچاق، امنیت دریایی و مقابله با تروریسم «در کنار کشتی مونتروز به حفاظت و اسکورت شناورهای حامل پرچم بریتانیا در تنگه هرمز می‌پردازد».

افزایش ظرفیت‌های نظامی بریتانیا و ایالات متحده در آب‌های جنوبی ایران با حمایت شماری از کشورهای منطقه همراه شده‌است.

جمهوری اسلامی اما به‌شدت از این اقدامات انتقاد کرده‌است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ۲۱ مرداد ماه گفت هرچه تعداد «شناورهای نیروهای دریایی بیگانه» در تنگه هرمز بیشتر شود، «به همان اندازه امنیت برای همه کمتر می‌شود».

آمریکا از چند کشور دیگر نیز دعوت کرده به ائتلاف برای حفاظت از امنیت کشتی‌رانی در منطقه بپیوندند.

رویترز، توئیتر، دیلی‌میل/ت/خ
XS
SM
MD
LG