لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

آغاز به کار نخست‌وزیر جدید بریتانیا؛ بوریس جانسون کابینه خود را معرفی کرد


۱۵ عضو کابینه در دو ساعت آغازین کار بوریس جانسون در روز چهارشنبه دوم مرداد ماه از دولت خارج شده‌اند.
۱۵ عضو کابینه در دو ساعت آغازین کار بوریس جانسون در روز چهارشنبه دوم مرداد ماه از دولت خارج شده‌اند.

همزمان با آغاز کار بوریس جانسون به‌ عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا، نیمی از اعضای کابینه از سمت‌های خود برکنار شدند یا کناره‌گیری کردند.

گزارش‌ها حاکی است که ۱۵ عضو کابینه در دو ساعت آغازین کار آقای جانسون در روز چهارشنبه دوم مرداد ماه از دولت خارج شده‌اند. برخی از وزرا نیز سمت جدیدی در کابینه گرفته‌اند.

این میزان از تغییر در کابینه با روی کار آمدن نخست‌وزیری جدید از یک حزب واحد موضوعی «بی‌سابقه» توصیف شده است.

نخست‌وزیر جدید بریتانیا ساجد جاوید، وزیر کشور، را به جای فیلیپ هاموند به‌عنوان وزیر دارایی منصوب کرده است.

خانم پریتی پاتل نیز جای آقای ساجد را گرفته است.

ساجد جاوید اکنون یکی از کلیدی‌ترین وزیران کابینه است، چرا که جانسون روز چهارشنبه نیز موضع خود را در قبال طرح خروج از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» تکرار کرد و گفت بریتانیا «یا با توافق و یا بدون توافق، اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد».

آقای جاوید با انتشار توئیتی از این انتصاب استقبال کرده و گفته است در این سمت تلاش خود را برای خروج از اتحادیه اروپا، اتحاد کشور و استفاده از فرصت‌های باورنکردنی پیش روی اقتصاد بریتانیا انجام خواهد داد.

بریتانیا باید تا ۳۱ اکتبر امسال تصمیم نهایی خود برای خروج از اتحادیه اروپا را بگیرد، موضوعی که از سه سال پیش و با برگزاری همه‌پرسی بریتانیا مطرح شد و علت اصلی استعفای خانم ترزا می از پست نخست‌وزیری نیز چالش وی با پارلمان کشور پیرامون شرایط اتحادیه اروپا برای خروج بریتانیا بود.

جانسون همچنین با کناره گرفتن جرمی هانت، وزیر خارجه و مهم‌ترین رقیبش برای تصدی پست نخست‌وزیری، دومینیک راب را جانشین وی کرد. راب در اولین اظهارات خود به موضوع ایران اشاره کرده و گفته است عجله‌ای برای اظهارنظر درباره موضوع حساس ایران ندارد.

اخیرا یک نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق، تحت حاکمیت بریتانیا، توقیف شد و ایران نیز بعد از مدتی یک نفتکش با پرچم بریتانیا را در دریای عمان توقیف کرد. هر دو کشور همدیگر را به «دزدی دریایی» متهم کرده‌اند و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفته است اگر کشورهای اروپایی «از اقدامات خلاف خود از جمله آن چه در جبل‌الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی از ایران دریافت خواهند کرد».

آقای جانسون همواره مورد حمایت و نظر مساعد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بوده و آقای ترامپ لحظاتی بعد از انتخاب جانسون به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا با انتشار توئیتی با اظهار تبریک گفت «او عالی خواهد بود».

آقای جانسون در قبال ایران گفته است «وی برخلاف گفته‌ها، موضع نرمی نخواهد داشت»، اما معلوم نیست دولت وی چه موضعی در برابر ایران خواهد گرفت.

آقای ظریف روز گذشته انتصاب جانسون را تبریک گفت و به موضوع توقیف نفتکش‌ها اشاره کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا در تازه‌ترین نطقی که بعد از آغاز کار خود روز چهارشنبه ایراد کرد گفت اگر اتحادیه اروپا تمایلی به مذاکرات نشان ندهد، بریتانیا این اتحادیه را تا ۳۱ اکتبر بدون هیچ توافقی ترک خواهد کرد.

آقای ترامپ همواره از طرفداران جدی جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده و حتی تاکید کرده است که این کشور بدون توافق هم می‌تواند و باید از اروپایی‌ها جدا شود.

با این حال، هنوز بخش بزرگی از پارلمان، سیاست‌مداران و مردم بریتانیا حامی ماندن در اتحادیه اروپا هستند و آقای جانسون به نظر می‌رسد با چالشی جدی مواجه خواهد شد، خصوصا این که کارشناسان هشدار داده‌اند برگزیت منجر به رکود اقتصادی در کشور خواهد شد.

با استفاده از وبسایت نخست وزیری بریتانیا، خبرگزاری فرانسه، رویترز و شبکه‌های اجتماعی؛ ف.ق
XS
SM
MD
LG