لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

پنج تغییر در کابینه جانسون؛ لیز تراس وزیر خارجه جدید بریتانیا شد


لیز تراس، وزیر خارجه جدید بریتانیا
لیز تراس، وزیر خارجه جدید بریتانیا

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۲۴ شهریور در پی برکناری دومینیک راب از وزارت خارجه این کشور، لیز تراس از اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا را به عنوان وزیر خارجه جدید منصوب کرد.

دومینیک راب، وزیر خارجه پیشین که در اوج بحران افغانستان و تصرف قدرت توسط طالبان برای گذراندن تعطیلات به یونان سفر کرده بود، اکنون به مقام وزیر دادگستری بریتانیا منصوب شده است.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا همچنین اعلام کرد خانم تراس سرپرستی وزارت زنان و برابری را که از سپتامبر ۲۰۱۹ به او محول شده است، همچنان بر عهده خواهد داشت.

لیز تراس، ۴۶ ساله و دانش‌آموخته فلسفه، سیاست و اقتصاد در دانشگاه آکسفورد، از سال ۱۹۹۶ به حزب محافظه‌کار بریتانیا پیوست. او تاکنون در مقام وزیر تجارت بین‌المللی، چندین قرارداد تجاری بریتانیا در دوره پسابرگزیت با کشورهای متعدد در سراسر دنیا را به سرانجام رسانده است.

خانم تراس دومین وزیر خارجه زن در تاریخ بریتانیا پس از مارگارت بکت در دوران نخست‌وزیری تونی بلر به شمار می‌رود.

تغییر و تحولات جدید در کابینه نخست‌وزیر

بوریس جانسون به امید متمرکز کردن دولت روی ارتقاء سطح زندگی مردم پس از همه‌گیری کرونا روز چهارشنبه روند ترمیم کابینه را با تغییر پنج وزیر که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، آغاز کرد.

مقابله با عدم توازن سطح زندگی مردم در نقاط مختلف کشور از ابتدای انتخاب آقای جانسون به مقام نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۹ یکی از شعارهای اصلی دولت او بود ولی بحران شیوع بیماری کووید۱۹ اجرای بسیاری از این برنامه‌ها را به تعویق انداخت.

گوین ویلیامسون، وزیر آموزش و پرورش، اولین عضو برکنار شده کابینه بوریس جانسون است که به دلیل مدیریت بحران کرونا در مدارس به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود. پس از او رابرت باکلند، وزیر دادگستری و رابرت جنریک، وزیر مسکن، نيز از کابینه اخراج شدند.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «ما می‌دانیم که مردم از دولت می‌خواهند اولویت‌های آن‌ها را اجرا کنند و به همین دلیل آقای نخست‌وزیر می‌خواهد افراد مناسب برای اجرای این برنامه‌ها را به کابینه بیاورد».

یک مقام دفتر نخست‌وزیری نیز گفت هدف آقای جانسون از ترمیم کابینه تمرکز روی وحدت کشور و ایجاد توازن در سطح زندگی مردم در مناطق مختلف است.

گوین ویلیامسون، وزیر پیشین آموزش و پرورش، علاوه‌بر ضعف مدیریت بحران کرونا در مدارس به دلیل اظهارنظرهای متناقض و خصمانه در مورد دو ورزشکار سیاهپوست که در کارهای خیریه برای کودکان فعالیت می‌کنند، با انتقادهای شدید روبه‌رو شده بود.

رابرت جنریک، وزیر مسکن، نیز به دلیل نقش فعال خود در پیشنهاد یک طرح ساختمانی بزرگ که مالک آن یک سرمایه‌دار حامی حزب محافظه‌کار است از ماه‌ها پیش جایگاه خود را نزد افکار عمومی از دست داده بود.

گمانه‌زنی‌های مربوط به ترمیم کابینه و برکناری تعدادی از وزرا از چند هفته پیش مطرح شده بود.

پس از ماه‌ها انتقاد از برخی اعضای کابینه بریتانیا به دلیل تصمیم‌ها و اظهارنظرهای نادرست، ظاهرا آقای جانسون سرانجام به این نتیجه رسیده است تغییراتی را که در راستای بهبود سطح زندگی مردم از ماه‌ها پیش در نظر داشت به اجرا بگذارد.

نخست‌وزیر بریتانیا هفته پیش اعلام کرد که مالیات بر درآمد از جمله برای حقوق بگیران کم‌درآمد حدود ۱.۵ درصد افزایش می‌یابد.

آقای جانسون که در کارزار انتخاباتی خود بارها اعلام کرده بود مالیات حقوق‌بگیران افزایش نخواهد یافت اين چرخش در سیاست را با نیاز مبرم به تامین بودجه بهداشتی کشور در دوران کرونا توجيه کرد.

به باور برخی از سیاستمداران حزب محافظه‌کار، ترمیم کابینه ممکن است تا حدی نارضایتی افکار عمومی از افزایش مالیات را کاهش دهد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس/ ش.ر/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG