لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

تحریم‌های جدید بریتانیا علیه مسکو؛ پیشنهاد جلوگیری از دسترسی پوتین به ذخایر طلا


همزمان با طرح پیشنهاد جلوگیری از دسترسی کرملین به ذخایر طلای روسیه، دولت بریتانیا روز پنج‌شنبه، چهارم فروردین‌ماه، از یک بسته تحریمی جدید علیه روسیه خبر داد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز پنج‌شنبه از بررسی افزایش فشار اقتصادی بر روسیه از طریق اقداماتی چون جلوگیری از دسترسی حکومت ولادیمیر پوتین به ذخایر طلای این کشور خبر داد.

آن‌ طور که آقای جانسون در بدو ورود به نشست ناتو خبر داده، لندن و متحدان غربی این کشور قصد دارند این موضوع را بررسی کنند.

همزمان دولت بریتانیا در بیانیه‌ای رسمی خبر داد که در ادامه اعمال فشار بر دولت روسیه، ۶۵ تحریم جدید را علیه «صنایع استراتژیک و بانک‌ها و نخبگان تجاری و اقتصادی» این کشور و بلاروس وضع می‌کند.

طبق این بیانیه رسمی، هدف از این تحریم‌های جدید صنایع کلیدی است که در تهاجم روسیه به خاک اوکراین نقش دارند، از جمله شش بانک روسی مثل آلفا بانک، راه‌آهن روسیه، کمپانی دفاعی کرونشتات که تولیدکننده اصلی پهپادهای روسی است، و همین طور گروه سربازان مزدور موسوم به گروه واگنر.

گروه واگنر که در هیچ جا به طور رسمی و روی کاغذ به کرملین وابسته نیست، بنا بر مدارک و شواهد غیررسمی موجود، متشکل از نزدیک به ده هزار نظامی است که با پول یِوگِنی پریگوژین معروف به «سرآشپز پوتین» گرد هم آمده‌اند و در یک ماه گذشته چند گروه را برای ترور رئیس جمهور اوکراین به این کشور فرستاده است.

به نوشته روزنامه گاردین، در میان تحریم‌شده‌های جدید نام پولینا کووالِوا هم هست، دخترخوانده سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که «گفته می‌شود در لندن خانه‌ای چهار میلیون پوندی دارد».

بوریس جانسون روز پنج‌شنبه پیش از نشست ناتو نیز گفته بود که همین حالا هم «پوتین از خط قرمز عبور کرده و باید در دادگاه کیفری بین‌المللی حاضر شود».

تلاش برای محدود کردن دسترسی روسیه به ذخایر طلایش از آن رو اهمیت دارد که پس از اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو، یکی از راه‌های حفظ نسبی رابطه تجاری روسیه با برخی کشورها از جمله در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، می‌توانست از طریق ذخایر طلای این کشور امکان‌پذیر شود.

پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای غربی با اعمال تحریم‌هایی گسترده، بسیاری از دارایی‌های ۶۴۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده‌اند، چندین بانک را از سیستم پرداخت جهانی سوئیفت محروم کرده و روبل را نیز تحت فشار قرار داده‌اند.

همزمان گیتاناس ناوسدا، رئیس جمهور لیتوانی، نیز روز پنج‌شنبه، چهارم فروردین، خبر داد که اعضای اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های بیشتر علیه روسیه با یکدیگر گفت‌و‌گو خواهند کرد، «اما زمان می‌برد تا اقدامات موجود نتیجه دهد».

وی نیز در بدو ورود به نشست ناتو به خبرنگاران گفت که نتیجه تحریم‌ها پس از یک دوره زمانی، مشخص خواهد شد.

از زمان آغاز تهاجم روسیه، این کشور از طرف کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده هدف بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین رژیم تحریمی دنیا قرار گرفته است تا راه تغذیه و تامین مالی نیروهای نظامی‌اش در اوکراین بسته شود.

XS
SM
MD
LG